خلاصة:
چگونگی ارتباط میان دوزبانگی و تعلیم و تربیت از موضوعات مهمی است که امروزه سیاستگذاران آموزشی، روانشناسان و معلمان با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 93-92 میباشد که بهصورت نمونهگیری طبقهای برابر تعداد 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه نگرش گاردنر انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری تی مستقل و رگرسیون گامبهگام با کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه و دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد نگرش پیشبینیکننده موفقیت تحصیلی است.
The link between bilingualism and education is one of the key issues facing educators, psychologists and teachers today. The purpose of this study was to survey the attitude toward learning english language lessons course in secondary school students in chabahar city. This research is descriptive and causal-comparative. The statistical population of this study were consisted of all secondary schools in chabahar in school years 2013-2014. For this purpose, a sample of 240 students were selected by using of the stratified sampling method (120 Persian and 120 Baluch). Data collection was done by Gardner's attitude questionnaire. The collected data by Independent t-test and multivariate stepwise regression were analyze the data using spss software. The findings of this study showed that there isnot significant difference between monolingual and bilingualthe students’ attitude toward learning the English language. There isnot significant difference between male and female students attitude toward learning the English language. The results of regression showed that attitudes predict academic success.
ملخص الجهاز:
بررسی نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه ، دوزبانه و جنسیت ثریا رودی علی آبادی * دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ** محمد اکبری بورنگ استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران حفیظه بلوچ *** کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران **** علی عسگری استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه بیرجند بیرجند، ایران هادی پورشافعی ***** دانشیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/١١/٠٤، تاریخ تصویب : ٩٨/٠١/٢١، تاریخ چاپ: تیر ١٣٩٨) چکیده چگونگی ارتباط میان دوزبانگی و تعلیم و تربیت از موضوعات مهمی است کـه امـروزه سیاسـت گـذاران آموزشی ، روانشناسان و معلمان با آن مواجه اند.
یافته های پژوهش نشان داد که بین نگرش نسبت به یادگیری درس زبـان انگلیـسی دانش آموزان یکزبانه و دوزبانه و دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نـشد.
ازآنجایی که بیش تر نقاط ایران دوزبانه اند (و یا یکزبان و یک لهجة خاص دارند) برای یادگیری هر چه بهتر این زبان لازم است مدارس و دانشگاهها تلاش کنند تا ضمن بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری زبان دوم یا سوم به دانش آموزان کمک کنند تـا در دنیـای امروز با یادگیری زبان انگلیسی از علوم روز دنیا عقب نمانند و بتوانند از اطلاعاتی که هـر روز بر آنها افزوده می شود، بهرهمند گردند (کشاورز و آستانه ، ١٣٨٦).