خلاصة:
پژوهش بنیادین حاضر طراحی و تبیین چارچوب فرا ابتکاری فرایند خلق ارزش را در کانون اصلی توجه خود قرار داده است. در این راستا، در فاز نخست و بر اساس مطالعه گسترده، عمیق و نظاممند مبانی نظری، 9 بعد، 27 مولفه و 100 شاخص به عنوان عناصر چارچوب فوق مورد اکتشاف قرار گرفتند. همچنین در فاز دوم و پس از اجرای تکنیک دلفی فازی دو مرحلهای و بر اساس نظر خبرگان از میان 100 شاخص شناسایی شده 68 شاخص مورد پالایش و تائید قرار گرفته و تناسب ابعاد و مولفهها نیز تائید شدند. و بر اساس دو مرحله فوق در نهایت چارچوب فرا ابتکاری فرایند خلق ارزش طراحی و تبیین گردید. همچنین در فاز دوم بهمنظور اجرای تکنیک دلفی فازی و بهمنظور آگاهی از نظر خبرگان یک نمونه 30 نفری از اساتید منتخب دانشگاه که دارای سوابق پژوهشی و تالیفی در حوزه بازاریابی بهویژه خلق ارزش هستند جهت مصاحبه انتخاب گردید. نتایج پژوهش حاضر به مرتفع شدن شکافهای نظری و توسعه دانش در حوزه مفهوم ارزش کمک شایانی نموده است
ملخص الجهاز:
بعلاوه ارائه گزاره پولي ارزش مشتري بر ادراکات مشتري از ارزش مبادله نيز تأثيرگذار است ؛ بنابراين استفاده از مکانيسم هاي توليد مشترک و توزيع مشترک، از ارائه گزاره پولي ارزش مشتري پشتيباني ميکند و به يک منبع مهم حياتي براي درگير کردن منابع مازاد مشتريان تبديل ميگردد و ميتواند منجر به کسب يک مزيت رقابتي پايدار براي شرکت گردد.
همچنين مکانيسم هاي خلق مشترک بر مشارکت منابع مازاد مشتري در ارائه گزاره فني ارزش مشتري نيز تأثيرگذار است که مکانيسم ها عبارتند از توسعه مشترک يا انبوه سپاري از طريق بهره برداري از دانش و تخصص مشتريان در توسعه محصولات و خدمات جديد؛ بنابراين استفاده از مکانيسم هاي توسعه مشترک يا انبوه سپاري ، از ارائه گزاره فني ارزش مشتري پشتيباني ميکند و به يک منبع مهم حياتي براي درگير کردن منابع مازاد مشتريان تبديل ميگردد و ميتواند منجر به کسب يک مزيت رقابتي پايدار٥ براي شرکت گردد.
همچنين شرکت پس از طراحي گزاره ارزش مشتري ميتواند از ارائه اين گزاره به مشتريان در قالب پيشنهادات بازار (اجراي راهبرد بازاريابي) با استفاده از مکانيسم هاي خلق مشترک ارزش پشتيباني کند.
Customer value propositions in business markets.
Value proposition as communication practice: Taking a wider view, Industrial Marketing Management, 40, 202-210.
Creating and delivering your value proposition: Managing customer experience for profit.
The Effect of Service Quality on Behavioral Needs with Satisfaction and Perceived Value of Customer, Journal Management System, vol.
Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30 Issue: 2, pp.
Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30 Issue: 2, pp.
Market-driven management: How to define, develop and deliver customer value.