خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش تدریس 5E بر تحقق اهداف درس تفکر و پژوهش پایهی ششم 5E \
ابتدایی در ادارهی آموزش و پرورش شهرستان جم میباشد. از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش
اجرای تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش عبارت از همهی معلمان ابتدایی
اداره ی آموزش و پرورش شهرستان جم در سال تحصیلی98-1397 می باشد. جامعهی این پژوهش 241
نفر شامل ( ١٣٩ مرد و ١٠٢ زن) میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و جدول
مورگان تعداد ١٤٤ نفر شامل ( ٧٧ مرد و ٦٣ زن) به عنوان نمونه انتخاب شد. داده های پژوهش با استفاده از
دو پرسشنامه ی روش تدریس 5E و اهداف درس تفکر و پژوهش جمع آوری شد. روایی محتوایی
پرسشنامه های پژوهش مورد تایید متخصصان قرار گرفت و همچنین با استفاده از آزمون تحلیل عاملی
روایی 90.0 در پرسشنامه روش تدریس 5E و همچن88.0 در پرسشنامه اهداف درس تفکر و پژوهش
تایید شد. پایایی پرسشنامه های نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ در پرسشنامه روش تدریس 5E
٩٥ .٠و در پرسشنامه اهداف درس تفکر و پژوهش 0.91محاسبه شد. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که روش تدریس5E بر تحقق اهداف درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی در اداره ی آموزش وپرورش شهرستان جم تاثیر معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
اين تحقيق نيز در پي پاسخگويي به اين سؤال اساسي است که آيا روش تدريس E٥ بر تحقق اهداف درس تفکر و پژوهش پايه ي ششم ابتدايي در اداره ي آموزش و پرورش شهرستان جم تأثير معناداري دارد؟ پيشينه ي تحقيق کريمي (١٣٩٧)، در تحقيق خود با عنوان بررسي مقايسه اي اثرات آموزش روش هاي فعـال تدريس بر افزايش ميزان خلاقيت دانش آموزان نشان داد که اثر بخشي روش گردش علمي در پس آزمون خلاقيت نسبت به مرحله پيش آزمون در ميان گروه ها موجب افزايش خلاقيت شد و بقيه روش ها مانند روش حل مسأله ، روش آزمايشي، روش گروه هاي کوچک ، روش اکتشافي و روش واحد کار به ترتيب در مراحل بعدي قرار گرفتند.
1- McKeachie 2- Dangwal & kapur 3- Ronald 4- Sapon & Shnidvind 5- Piterson ١٣٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * ــ روش تدريس E٥ بر تحقق روحيه ي پرسشگري دانش آموزان پايه ي ششم ابتدايي در اداره ي آموزش و پرورش شهرستان جم تأثير معناداري دارد.
يافته هاي تحقيق ١- روش تدريس E٥ بر تحقق اهداف درس تفکر و پژوهش پايه ي ششم ابتدايي در اداره ي آموزش و پرورش شهرستان جم تأثير معناداري دارد.
نتيجه گيري نتايج تحقيق نشان داد که روش تدريس E٥ بر تحقق اهداف درس تفکر و پژوهش پايه ي ششم ابتدايي در اداره ي آموزش و پرورش شهرستان جم تأثير معناداري دارد.