خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت شیوههای نیل به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه آزاد اسلامی
انجام پذیرفت. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی است و از لحاظ گردآوری دادهها، از نوع
توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی را خبرگان دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل میدادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. جامعه اماری در بخش
کمی نیز شامل، کارکنان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات به تعداد ٨٢٢ نفر بود که با استفاده از فرمول
کوکران و نمونهگیری خوشهای، تعداد ٢٦٢ نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی و
پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از
روشهای مختلف آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، جداول، نمودار و. . .(، استنباطی )آزمون آلفای
کرونباخ، آزمون کولموگراف- اسمیرنوف، آزمون تی)، دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)
استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شیوههای نیل به اهداف دانشگاه سبز در
دانشگاه آزاد اسلامی شامل، توجه به انرژی، آب، صدا، مواد آلاینده، صرفه جویی کاغذ، حمل و نقل،
بازیافت، آموزشهای زیست محیطی است.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که شيوه هاي نيل به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه آزاد اسلامي شامل ، توجه به انرژي، آب ، صدا، مواد آلاينده ، صرفه جويي کاغذ، حمل و نقل ، بازيافت ، آموزشهاي زيست محيطي است .
واژه هاي کليدي: دانشگاه سبز، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات ، توسعه پايدار، انرژي ١٤٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه در قرن جديد چالش اصلي بشر، يافتن روشي منصفانه و پايدار براي توليد، مصرف و زندگي کردن است .
Pérez-Lombard بررسي وضعيت شيوه هاي نيل به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه آزاد اسلامي / ١٤٩ کيفيت و نوع بروندادي که ناشي از اين دوره ها ميشوند حائز اهميت خواهند بود.
بررسي وضعيت شيوه هاي نيل به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه آزاد اسلامي / ١٥٧ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ١٥٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * جدول زير مقايسات زوجي نظر نهايي خبرگان (ميانگين هندسي) در مورد اهداف دانشگاه سبز را نمايش ميدهد.
سوال سوم : وضعيت شيوه هاي مصرف انرژي جهت نيل به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه علوم و تحقيقات چگونه است ؟ ١٦٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * جدول (٨) نتايج آزمون t تک عاملي- انرژي انحراف آماره (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق اطلاعات مندرج ، مقادير سطح معنيداري( .