خلاصة:
زمینه: در جامعه انسانی اساسی ترین کار، تعلیم و تربیت است وکسانی که این رسالت را به دوش می
کشند معلمین هستند. معلمی به هرگونه تلاشی که برای هدایت، تکامل، تعلیم وآموزش انسان صورت
می گیرد، اطلاق می شود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بی عدالتی ادراک شده، کیفیت زندگی کاری، سبک های
کنار آمدن و سبک های مدیریت کلاس با فرسودگی شغلی در معلمان می باشد.
روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش، معلمان ابتدایی شهر
گرگان در تابستان ١٣٩٨ بوده اند. نمونه پژوهش به حجم ١٠٠ نفر از این معلمان بصورت نمونه گیری
تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های: ابعاد بی عدالتی، کیفیت زندگی
کاری، راهبردهای کنار آمدن با تنیدگی، سبک های مدیریت کلاس و پرسشنامه فرسودگی شغلی بوده
است.
ملخص الجهاز:
بررسي ارتباط بي عدالتي ادراک شده ، کيفيت زندگي کاري، سبک هاي کنار آمدن و سبک هاي مديريت کلاس با فرسودگي شغلي در معلمان ابتدايي گرگان مرتضي کول ميرپور١.
هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسي ارتباط بي عدالتي ادراک شده ، کيفيت زندگي کاري، سبک هاي کنار آمدن و سبک هاي مديريت کلاس با فرسودگي شغلي در معلمان مي باشد.
نتايج پژوهش هايي که در ايران به بررسي فرسودگي شغلي معلمان پرداخته اند (صابري، مروجي و ناصح ، ١٣٩٠؛ قديمي مقدم ، طباطبايي و جمعه پور، ١٣٨٤؛ محمدي، ١٣٨٦؛ احقر، ١٣٨٦؛ بدري گرگري، ١٣٧٤؛ بهينا، ١٣٧٩؛ بابلي، ١٣٧٩ و دموري، ١٣٨٦) نشان ميدهد که در ميان اين گروه کاري، فرسودگي شغلي متداول است .
فرضيه پژوهش فرضيه ي پژوهش اين چنين قابل طرح است : – رابطه معناداري بين بي عدالتي ادراک شده ، کيفيت زندگي کاري، سبک هاي مقابله اي و سبک هاي مديريت کلاس با فرسودگي شغلي در معلمان وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي ارتباط بي عدالتي ادراک شده ، کيفيت زندگي کاري، سبک هاي کنار آمدن و سبک هاي مديريت کلاس با فرسودگي شغلي در معلمان بوده است .
نتايج به دست آمده بيانگر اين است ١٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره سه ؛ تابستان ١٣٩٨ * * * * * که بيعدالتي ادراک شده ، کيفيت زندگي کاري، سبک هاي کنار آمدن و سبک هاي مديريت کلاس با فرسودگي شغلي در معلمان ارتباطي معنادار داشته است .