خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین ارتباط میزان فعالیت بدنی با زیرسازههای تشکیل دهندة سواد بدنی (درک و دانش، انگیزش و شایستگی بدنی) دختران ده سالة ناحیة یک شهر اهواز میباشد. بدین منظور، از میان کل جمعیت دانشآموزی این ناحیه، دو مدرسه با بیشترین تعداد دانشآموز در این محدودة سنی انتخاب شدند. تعداد 220 نفر واجد شرایط جهت انجام پژوهش دعوت به همکاری شدند. تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون نشان داد، عوامل سواد بدنی، انگیزش و شایستگی بدنی با میزان فعالیت بدنی ارتباط معناداری نداشته و تنها دانش نظری قابلیت مناسبی برای پیشگویی فعالیت بدنی شرکتکنندگان دارد. نتایج نشان میدهد برای افزایش میزان فعالیت بدنی دانشآموزان دختر در مدارس ابتدایی، به همان اندازه که بر فعالیت عملی تأکید میشود دانش نظری هم باید مورد توجه قرار گیرد.
The purpose of this study was to determine the relationship between physical activity and the components of physical literacy including perception and knowledge, motivation, and physical competence. To this end, from among the entire student population of the education district One in Ahvaz, two schools with the largest number of students within the specified age range were selected. The entire sample was 220 participants The analysis of data using multiple regressions and Pearson correlation revealed that among the components of the physical literacy, motivation and physical competence bore no significant relationship with physical activity. On the other hand, theoretical knowledge was the only component accounting for a significant portion of variance in physical activity. Results imply that to increase female primary school students' physical activity, enhancing participants' knowledge of physical activity should be given as much attention as it is given to practical activities in physical education.
ملخص الجهاز:
تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون نشان داد که عوامل سواد بدنی، انگیزش و شایستگی بدنی با میزان فعالیت بدنی ارتباط معناداری نداشتند و فقط دانش نظری قابلیت پیشگویی مناسبی برای فعالیت بدنی شرکتکنندگان داشت.
در این مدل، شایستگی مهارت حرکتی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، انگیزش، دانش نظری و فعالیت بدنی سنجیده میشوند و برای ارزیابی برای هر فرد چندین نمره بهدست میآید.
همچنین، آنها بین شاخص تودة بدنی (بهعنوان یکی از عوامل مهم آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت) و شایستگی مهارت حرکتی در کودکان، ارتباط معناداری را بهدست نیاوردند (هندز، لارکین، پارکر، استراکر و پری، 2009،؛ کولی، جانسن و ترمبلی، 2012).
یافتهها برای تعیین اثر نمرة آزمون درشت حرکتی، ادراک شایستگی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و دانش تربیتبدنی بر میزان فعالیت بدنی دانشآموزان 10 سالة دختر، رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
فعالیت بدنی و ادراک لیاقت هارتر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که بین فعالیت بدنی و نمرة آزمون دانش تربیتبدنی ارتباط معناداری وجود دارد (01/0P<، 248/0=r).
نتایج این مطالعه نشان داد که همبستههای فعالیت بدنی شایستگی مهارت حرکتی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و دانش تربیتبدنی هستند.
Validation of the child and adolescent international physical activity questionnaires in Iranian children and adolescents.
The relationship among physical activity, motor competence and health‐related fitness in 14 year‐old adolescents.
fundamental movement skills and physical activity in children and adolescents: A systematic review.
The relationship between perceived physical competence and fundamental motor skills in preschool children.
The relationship between motor competence, physical fitness and self‐perception in children.