خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط محیط زمینهای اجتماعی، انگیزش، احساس لذت از فعالیت بدنی و رضایتمندی دانشجویان در کلاس تربیتبدنی، بر اساس نظریة خودمختاری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی میباشد. تعداد 393 دانشجو (200 مرد، 193 زن) از دانشجویانی که در نیمسال اول 94-95، درس تربیتبدنی عمومی داشتند، به روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب و پرسشنامههای محیط حامیخودمختاری و کنترلکننده، جهتگیری انگیزشی، احساس لذت از فعالیت بدنی، و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل همبستگی و تحلیل مسیر، نشان داد محیط حامیخودمختاری در کلاس تربیتبدنی پیشبینکنندة جهتگیری انگیزشی خودمختار دانشجویان نیست و تنها ارتباط مستقیمی با احساس لذت و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی دارد. با این وجود، محیط کنترلکننده از طریق نقش واسطهای شاخص خودمختاری انگیزش، احساس لذت از فعالیت های بدنی، و رضایتمندی از کلاس تربیت بدنی را به طور منفی پیش بینی میکند.
ملخص الجهاز:
در پژوهش حاضر، کاربرد نظریة خودمختاری در پیشبینی پیامدهای مطلوب همچون احساس لذت از فعالیتهای تربیتبدنی و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی در محیط دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفتهاست.
بنابراین، در پژوهش حاضر، سعی شده است تا ارتباط بین دو نوع محیط زمینهای-اجتماعی (محیط حامی خودمختاری و کنترل کننده)، جهت گیری انگیزشی خودمختار و پیامدهای مطلوب (احساس لذت از فعالیتهای بدنی و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی) در محیط تربیتبدنی دانشگاهی مورد بررسی قرارگیرد.
برای تعیین الگوی ارتباطی بین محیط حامی خودمختاری و کنترل کننده با احساس لذت و رضایتمندی از فعالیتهای کلاس تربیتبدنی ابتدا ماتریس همبستگی بین متغیرها در جدول 3 ارائه شده است.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد محیط حامیخودمختاری بدون نقش واسطهای شاخص خودمختاری انگیزش، پیشبینکنندة مثبت و مستقیم احساس لذت از فعالیت بدنی و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی میباشد، این یافته ناهسمو با نظریة خودمختاری میباشد که فرض می کند محیطهایی که ترفیعکننده سبک حمایتی-استقلالی هستند، سطوح خودمختاری انگیزش را افزایش میدهند و از این طریق، منجر به پیامده های مثبت و سازگارانه می شوند (دسی و رایان، 2000).
از طرفی، نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن بود که محیط کنترلکننده از طریق نقش واسطه ای شاخص خودمختاری انگیزش، پیش بین کننده منفی احساس لذت از فعالیت بدنی و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی می باشد.
Autonomy-Supportive and Controlling Environment, Motivation, and Intention to Continue Sport Participation in Adolescents: Study of Self-determination Theory.
Coach autonomy support predicts autonomous motivation and daily moderate-to-vigorous physical activity and sedentary time in youth sport participants.