خلاصة:
این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایۀ سوم ابتدایی، انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی "پیش - پسآزمون با گروه گواه" استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) در سال تحصیلی 1397- 1396بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 2 کلاس از دو مدرسه و از هر کلاس بهصورت تصادفی 15 نفر انتخاب شد که بصورت تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل منتسب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه هیجان تحصیلی لیچنفلد و همکاران (2012) گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که اجرای طراحی آموزش چند رسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر به صورت معنیداری بر افزایش هیجان تحصیلی لذت و کاهش هیجانهای تحصیلی خستگی و اضطراب تأثیر دارد و میانگین گروه آزمایش در پسآزمون بیشتر از میانگین گروه گواه بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از طراحی آموزش چند رسانهای مبتنی بر نظریۀ بارشناختی سوئلر به عنوان یکی از راههای کاهش هیجانهای منفی و افزایش هیجانهای مثبت تحصیلی فراگیران بهکار رود
This research was aimed on designing multimedia education based on Sweller's cognitive load theory and determining its effect on mathematic educational excitement among 3<sup>rd</sup>grade of elementary students. In this research, semi-experimental design "pretest-posttest with control group" were used. The research involved a sample of 502 third degree of elementary students(boys) of Chaipareh in 2017-2018. According to cluster sampling meth two classes from schools and 15 students from each class were selected randomly. These two groups were also randomly assigned to experimental and control group. Lichtenfeldet al. (2012) educational excitement questionnaire was used for information collection. Multivariate covariance (MANCOVA) test was used for hypotheses analyze. The results showed that implementation of multimedia education designing based on Sweller's cognitive load theory effects significantly on increasing educational excitement enjoy and decreasing educational excitement fatigue and anxiety. Experiment group mean in posttest was more than control group mean. It can be concluded, according to results, multimedia education designing based on Sweller's cognitive load theory can be used as one of the decreasing negative educational excitements and increasing positive educational excitement of students
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که اجرای طراحی آموزش چند رسانه ای مبتنی بر نظریة بار شناختی سوئلر به صورت معنی داری بر افزایش هیجان تحصیلی لذت و کاهش هیجان های تحصیلی خستگی و اضطراب تأثیر دارد و میانگین گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر از میانگین گروه گواه بود.
com ٥ - دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور Designing Multimedia Education Based on Sweller's Cognitive Load Theory rd and Determining its Effect on Mathematic Educational Excitement Among3 Grade of Elementary Students Kourosh Hossein Baglou, Mousa Piri, Jahangir Yari, Akbar Rezaei Data of recript: 2018.
15 Abstract This research was aimed on designing multimedia education based on Sweller's cognitive load theory and determining its effect on mathematic educational excitement among 3rdgrade of elementary students.
یافته های پژوهش های متعدد نشان داده است که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی ، تنها از ساختارهای دانش و فرایندهای پردازش اطلاعات تأثیر نمی پذیرد (لیننبرینک و پینتریچ ٣، ٢٠٠٢؛ به نقل از غلامعلی لواسانی ، حجازی و خضری آذر، ١٣٩٠)، بلکه در ارتباط با عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرش ها، ارزش ها و اضطراب ها نیز می باشد (شمس و تابع بردبار، ١٣٩٠).
Goetz, Frenzel, Barchfeld and Perry 2.
Ollino, Aldoney , Domínguez and Merino 3.
نتایج حاصل از آزمون بونفرونی برای مقایسه های زوجی نتایج نشان داد که در مؤلفة لذت (٠٠٠٦=P، ٣/٠٠٨ =D)، اضطراب (٠٠٢٦=P، ٣/٦٩- =D) و خستگی (٠٠٠٦=P، ٣/٠٣- =D) تفاوت های بین گروه های آزمایش و کنترل معنی دار بود و آموزش مبتنی بر نظریة بارشناختی سوئلر سبب تغییرات هیجان تحصیلی دانش آموزان شده است .
the effects of students' motivation, cognitive load and learning anxiety in gamification software engineering education: a structural equation modeling study.