خلاصة:
بهره مندی موثر از فن آوری و رسانه ها، ب هویژه در جامع هی دانش آموزی به عنوان زیربنای توسعه انسانی ضروری به نظر می رسد. برای حرکت در محیط رسان های پیچید هی امروز، باید قادر به درک بهتر پیام های رسانه ای باشیم . پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر سواد رسانه ای بر میزان خلاقیت دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر کرج صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دان شآموزان دختر دوره پنجم ابتدائی 1396 بود، که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 40 نفر از دانش آموزان پایه پنجم - شهر کرج در سال تحصیلی 97 ابتدائی مدرسه غیر دولتی پروین اعتصامی کرج انتخاب و ب هصورت تصادفی در دو گروه کنترل ( 20 نفر ) و آزمایش ( 20
نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، آزمون خلاقیت عابدی میباشد. پس از اجرای پیش آزمون بر روی هر دو گروه، آموزش ب هوسیله بستهی آموزشی مبتنی بر سواد رسانه ای طی شش جلسه 30 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل به دور از متغیر مستقل قرار گرفت. پس از اتمام آموزش از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آما ری در دو سطح توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی ) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر خلاقیت و مولفههای خلاقیت، سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری معنیدار است . به طورکلی یافته های پژوهش برتری خلاقیت دانش آموزانی را نشان داد که مطالب را از طریق بستهی آموزشی مبتنی بر سواد رسانه ای دریافت کردند و همچنین نتایج حاکی از این بود که آموزش سواد رسان های باعث افزایش خلاقیت در مولفه های سیالی،
بسط، ابتکار و انعطا فپذیری شده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of media literacy education on the creativity of 5th grade students in the elementary school of Karaj. The research method was semi-experimental and the statistical population included all female students of the fifth grade of primary school in the city of Karaj in the academic year of 1396-97, Using purposive sampling, 40 students from the fifth-grade elementary school of Parvin Etesami School were selected and randomly assigned to control (20 subjects) and experimental (20 subjects). The tool for collecting data in this research is Abedi Creativity Test. The formal and content validity of this test was confirmed by supervisors and counselors and the reliability of the test was using Cronbach's alpha 0. 88. After performing pre-test on both groups, education was conducted using a media-based educational package in six sessions of 30 minutes on the experimental group and the control group was assigned an independent variable. After completing the training, both groups were subjected to post-test. For data analysis, statistical methods have been used at two levels of descriptive (central and scattering indexes) and inferential (covariance analysis). The results showed that after adjusting the pre-test scores, the difference between the experimental group and the control group was significant in creativity, creativity, fluidity, expansion, initiative and flexibility. the research findings showed the superiority of students' creativity, which received content through media education packages, the results also indicated that media education Has been increased creativity in the components of fluidity, elaboration, initiative and flexibility.
ملخص الجهاز:
بـه طـورکلی یافته های پژوهش برتری خلاقیت دانش آموزانی را نشان داد که مطالب را از طریق بسته ی آموزشی مبتنی بر سـواد رسـانه ای دریافت کردند و همچنین نتایج حاکی از این بود که آموزش سواد رسانه ای باعث افـزایش خلاقیـت در مؤلفـه هـای سـیالی، بسط ، ابتکار و انعطاف پذیری شده است .
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری برای مقایسه مؤلفه ی ابتکار بین دو گروه (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول شماره ١٤، (٠٠١>P ٦١٥٦=F)،پـس از تعـدیل نمـرات پـیش آزمـون ، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه ی ابتکار معنی دار است ؛ میانگین تعدیل شده این مؤلفه در گروه آزمایش ٣٩/٥٢ و در گروه کنترل ٣٧/٥٢ بود که میانگین گروه آزمـایش بیشـتر از گـروه کنترل بود با در نظر گرفتن محدودیت های پژوهش میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزشی مبتنـی بـر سواد رسانه ای در افزایش مهارت ابتکار دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی مقطع دبسـتان مـؤثر بـوده است .
با توجـه بـه نتـایج جـدول شـماره ٨، (٠٠١>P ١٨٨٧٨=F)،پـس از تعدیل نمرات پیش آزمون ، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفـه ی سـیالی معنـی دار اسـت ؛ میانگین تعدیل شده این مؤلفه در گروه آزمایش ٣٥/٠٤ و در گروه کنترل ٣١/٧٥ بود کـه میـانگین گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود با در نظر گرفتن محدودیت هـای پـژوهش مـی تـوان نتیجـه گرفت برنامه آموزشی مبتنی بر سواد رسانه ای در افزایش مهارت سیالی دانش آمـوزان پایـه پـنجم ابتدایی مقطع دبستان مؤثر بوده است .