خلاصة:
امروزه استفاده از رایانه،زندگی بشر را در تمامی وجوه دگرگون ساخته است.مطالعات انجام شده در ارتباط با برنامههای توسعه اغلب کشورها،نشاندهنده محوری بودن نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینگونه برنامههاست.فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد،به گونهای که شیوههای سنتی آموزش را دستخوش تغییر قرار دهد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاسهای درس نباشد.این مقاله سعی دارد تا با معرفی آموزشهای مجازی و الکترونیک،بررسی وضعیت آموزش مجازی در ایران و بیان این مسئله که دیگر در هزاره سوم،آموزش مجازی تنها یک امر جایگزین به شمار نمیرود،بلکه یک ضرورت است،توجه و عنایت هرچه بیشتر طراحان و برنامهریزان آموزشی را به خود معطوف دارد و گاهی هر چند کوچک در جهت پایهریزی زیرساختهای لازم،به منظور مهیاسازی بستر فرهنگی برای حرکت به سمت مجازی شدن بردارد.
ملخص الجهاز:
فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد،به گونهای که شیوههای سنتی آموزش را دستخوش تغییر قرار دهد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاسهای درس نباشد.
این مقاله سعی دارد تا با معرفی آموزشهای مجازی و الکترونیک،بررسی وضعیت آموزش مجازی در ایران و بیان این مسئله که دیگر در هزاره سوم،آموزش مجازی تنها یک امر جایگزین به شمار نمیرود،بلکه یک ضرورت است،توجه و عنایت هرچه بیشتر طراحان و برنامهریزان آموزشی را به خود معطوف دارد و گاهی هر چند کوچک در جهت پایهریزی زیرساختهای لازم،به منظور مهیاسازی بستر فرهنگی برای حرکت به سمت مجازی شدن بردارد.
برخی از روشهای آموزش و یادگیری از راه دور،که درواقع نظامهای نوین یادگیری و یاددهی به شمار میآیند، عبارتند از: -دروس چندرسانهای:این دروس به صورت گسترده و با استفاده از عناصر تصویری،ارتباطی،گرافیکی و اجزای شبیه سازی شده،متحرکسازی و نیز عناصر ارتباطی برای هدایت و راهنمایی و بحث در خصوص دروس و موضوعات درسی آموزش داده میشوند.
این سیستم با بهرهگیری از قابلیتها و امکانات ارائه شده توسط شبکه اینترنت و ابزارها و فناوریهای چندرسانهای و با هدف بالا بردن سطح فرهنگ جامعه،جلوگیری از خروج منابع مادی و نیز سرمایههای علمی کشور،ارتقای سطح علمی جامعه و امکان توزیع گسترده دانش،بهرهگیری از تخصص و تواناییهای موجود در دانشگاهها ایجاد میشود.
در این سیستم ابزاری در اختیار استاد قرار میگیرد که از طریق آن میتواند اطلاعات و دانش خود را با کمترین هزینه به نحو مطلوبی در قالب محتویات چندرسانهای، به صورت الکترونیک تولید کند.