خلاصة:
این تحقیق به بررسی تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه پرداخته است. مولفههای قصد کارآفرینانه در پژوهش حاضر، برگرفته از مدل قصد کارآفرینانه لینان؛ است که شامل نگرش نسبت به رفتارهای کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و خودباوری میشود. تحقیق حاضر کمّی، -کاربردی بودهو ، روش پژوهش آن توصیفی است. و در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی استفاده شده است. یافتههای پژوهش، با استفاده از آزمونهای ، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در نرمافزارهای تحلیلی " اس پی اس اس"و" لیزرل" مورد تجزیهوتحلیل و برازش قرار گرفت. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که رابطه بین شبکههای اجتماعی با قصد کارآفرینانه و مولفههای آن بهخوبی معنادار است بوده و متغیر شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی و مولفههای آن تاثیر دارد.از بین مولفه های مورد بررسی، بیشترین تاثیر و معناداری به ترتیب برای مولفههای خودباوری کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه است. درنهایت با آزمونهای تحلیل ساختاری و مدل معادلات ساختاری تمام فرضیات پژوهش تایید شدند.
ملخص الجهاز:
مسئله و نوآوری پژوهش با توجه به اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در حال افزایش است ، این تحقیق درصدد بررسی تأثیر این شبکه ها بر قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس مدل پژوهش فرضیه های پژوهش عبارت اند از: · استفاده از شبکه های اجتماعی بر قصد کارآفرینانه افراد تأثیر دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در شکل ٣ همچنین تخمین ضرایب مسیر بین متغیر شبکه اجتماعی با مؤلفه های قصد کارآفرینانه نشان داده شده است .
ازگون و بارون ١ (٢٠٠٧) نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که محتوای شبکه های اجتماعی مجازی بر رفتارهای کارآفرینانه کاربران بیشترین تأثیر را دارد و میزان کمی استفاده از شبکه های اجتماعی بر رفتار کارآفرینانه افراد تأثیر چندانی ندارد.
بر این اساس شبکه های اجتماعی مجازی باعث شده اند تا کاربران قصد کارآفرینانه را در خود پرورش دهند؛ یعنی نگرششان نسبت به کارآفرینی تغییر کند ، هنجارهای اجتماعی در مورد کارآفرینی بر روی ذهنشان تأثیر بگذارد و درنهایت خودباوری کارآفرینانه را در خود تقویت نمایند.
تأثیر شبکه های اجتماعی بر تمام این مؤلفه ها باعث شده است تا در افراد قصد کارآفرینی ایجاد شود.
پیشنهاد میشود این پژوهش بر روی دانش آموزان ، خانواده ها و کارکنان سازمان ها انجام شود و میزان تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه این افراد نیز مورد بررسی قرار گیرد.
Internet social media and international entrepreneurial intentions.
Social networking a source for developing entrepreneurial intentions among entrepreneurs: a case of multan.