خلاصة:
حقوق اداری به عنوان یکی از شاخههای حقوق عمومی از معرفتهای جدید است و سابقه طولانی ندارد؛ زیرا حقوق عمومی خود نیز رشتهای جدید التاسیس میباشد و به باور بسیاری از محققین، سابقه آن مربوط به چند سده اخیر است. این مقاله به دنبال نشان دادن این مساله است که حقوق اداری بهتبع حقوق عمومی از مسائل مربوط به دوران جدید است و در فقدان دولت و حقوق عمومی نمیتوان سخن از حقوق اداری گفت و هر گونه کوششی برای تکوین حقوق اداری از مسیر دولت و حقوق عمومی میگذرد و در همین راستا سعی کردهایم با نگاهی به سنتهای مهم حقوق اداری در جهان نشان دهیم که حقوق اداری در همه آن سنتها مسالهای جدید است و کاملا وابسته به سنتهای بومی و تاریخی آن کشورهاست. همین مساله باعث شده است که نتوان از حقوق اداری همسان در همه کشورها سخن گفت.
ملخص الجهاز:
اين مقاله به دنبال نشان دادن اين مسأله است که حقوق اداري به تبع حقوق عمومي از مسائل مربوط به دوران جديد است و در فقدان دولت و حقوق عمومي نمي توان سخن از حقوق اداري گفت و هر گونه کوششي براي تکوين حقوق اداري از مسير دولت و حقوق عمومي مي گذرد و در همين راستا سعي کردهايم با نگاهي به سنت هاي مهم حقوق اداري در جهان نشان دهيم که حقوق اداري در همه آن سنت ها مساله اي جديد است و کاملا وابسته به سنت هاي بومي و تاريخي آن کشورهاست .
به گفتة يکي از محققان حقوق اداري، لازمه دولت مدرن است و دولت بدون اداره در حقيقت آنارشي است (٣٢ :٢٠١٠,ackerman) و در فقدان دولت مدرن، همچنين پيش از تفکيک قوا به عنوان يکي از مؤلفه هاي دولت مدرن نمي توان از حقوق اداري سخن گفت ؛ زيرا نه قوة مجريه اي وجود دارد و نه بوروکراسي ؛ در حالي که حقوق اداري در آغاز براي تنظيم بوروکراسي به وجود آمد.
Ian Ellis-(2001) Essential Administrative Law, second ed, cavandish publishing −Lesueur, Andrew.
Indianna journal global legal studies −Stott ,David(1997) Principle of administrative law, Alexandra Felix, Cavendish publishing −Tilly.
Princeton university press −Waldo ,Dwight(1948) The administrative state : a study of political theory of America, new York,transaction publishers , −Warren ,Kenneth(2001) Administrative law in the political system.