خلاصة:
امروزه افزون بر جنبههای متنی، بر جنبههای تصویرنگاری کتـابهـای آموزش زبـان که بهصورت چندشیوهای طراحی میشوند، تاکیـد میشود؛ زیرا این باور وجود دارد که این دو جنبـه همـسو هستند. هدف از این پژوهش که بهصورت توصیفی- تحلیلی انجام میشود، بررسی پیوستگیهـای بـین تـصویر و مـتن در کتـابهـای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، تالیف صفار مقدم (1391)، بر اساس رویکرد مارش و وایت (2003)، است. این نظریه با مشخص کردن روابط بین تصویر و مـتن، اثربخشی کتابهای آموزشی در هماهنگی تصویر با متن نوشتاری در جهت تسهیل فرایند آموزش را مورد سنجش و بررسی قرار مـیدهـد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در درسهای بررسیشدهی درسنامهی مذکور، حدود 25 درصد تصاویر با متن نوشتاری ارتباط اندکی دارند، 50 درصد کاملا منطبق و 25 درصد محتوایی بیشتر از متن نوشتاری ارائه کردهاند. پس از ارزیابی تصاویر این درسها از لحاظ رابطهی متن و تصویر، میتوان نتیجه گرفت که در درسنامهی مورد بررسی، در مجموع تصاویر با متن نوشتاری هماهنگی کامل دارند. در این راستا، پیشنهاد میشود مولفان کتابهای آموزشی با انتخاب تصویر متناسب با هدف آموزشی متنها، به فرایند یادگیری زبان سرعت بخشیده تا اهداف آموزشی تصویر، تحقق یابد.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه ي متن و تصوير در درسنامه ي آموزش زبان فارسي بر اساس نظريه ي مارش و وايت : مطالعه ي موردي مجموعه ي ٤ جلدي زبان فارسي 1 حبيب احمدي دانشجوي دکتري زبان شناسي ، گروه زبان انگليسي و زبان شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بوشهر 2 سعيد يزداني نويسنده ي مسئول ، استاديار، گروه زبان انگليسي و زبان شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد بوشهر 3 زهرا باباسالاري استاديار،گروه زبان شناسي، دانشگاه پيام نور تهران 4 علي ربيع دانشيار، گروه زبان انگليسي و زبان شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد تهران جنوب چکيده امروزه افزون بر جنبه هاي متني، بر جنبه هاي تصويرنگاري کتـاب هـاي آموزش زبـان که به صورت چندشيوه اي طراحي ميشوند، تأکيـد ميشود؛ زيرا اين باور وجود دارد که اين دو جنبـه همـسو هستند.
p ,٢٠٠٣ ,White &Marsh ( (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اين اساس ، تحقيق حاضر با استفاده از طبقه بندي مذکور، در پي پاسخ گويي به پرسش زير است : تصاوير درسنامه ي آموزش زبان فارسي چه ميزان با متن هاي نوشتاري آن ، ارتباط دارد؟ ٣.
در اين پژوهش ، کارکرد تصاوير و ارتباط آن ها با متون نوشتاري از لحاظ انتقال اطلاعات در درسنامه ي آموزش زبان فارسي، با استفاده از طبقه بندي مارش و وايت (٢٠٠٣)، مورد بررسي قرار گرفت .
"Graphic in Persian language teaching books for non-native speakers: the role of communication and the function of graphic works in education," Jornal of teaching Persian to non-native speakers, second Year, No. 1.