خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای اجرایی مغز (حافظه فعال، توجه انتخابی،
برنامه ریزی، تصمیم گیری، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف پذیری) با عملکرد تحصیلی دانشجویان
شهرستان بم بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان شهرستان بم که برابر با ٥٦٧٩
دانشجو بوده است. حجم نمونه این پژوهش ١٠٠ نفر دانشجو که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب
شده اند. ابزار جمعآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه توانایی های شناختی نجاتی ١٣٩٢ برای بررسی
کارکردهای اجرایی و پرسشنامه عملکرد تحصیلی اقتباسی از پژوهش های فام و تیلور١٩٩٩ برای بررسی
عملکرد تحصیلی دانشجویان بوده است و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss24 ضریب
همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: متغیرهای حافظه فعال، توجه پایدار،
برنامه ریزی، توجه انتخابی و انعطافپذیری به طور مستقلانه و معنیداری عملکرد تحصیلی را پیش بینی
می کند و متغیرهای تصمیم گیری و شناخت اجتماعی نقش مستقلانه و معنی داری در پیشبینی عملکرد
تحصیلی ندارند. نتایج بررسی پژوهش حاضر نشان داده است که از بین متغیرهای مورد نظر حافظه فعال
بیشترین نقش را در پیش بینی عملکرد تحصیلی دارد.
ملخص الجهاز:
com چکيده هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي رابطه کارکردهاي اجرايي مغز (حافظه فعال ، توجه انتخابي، برنامه ريزي، تصميم گيري، توجه پايدار، شناخت اجتماعي و انعطاف پذيري) با عملکرد تحصيلي دانشجويان شهرستان بم بوده است .
(حسنوندي و همکاران ، ١٣٩٥) از آنجايي که کارکردهاي اجرايي حوزه ي وسيعي از عمليات شناختي و فراشناختي فرد را مورد بررسي قرار ميدهد و اين حوزه ها به طور گسترده در تواناييهاي مختلف فرد مانند عملکرد تحصيلي در ارتباط هستند و نقص در هر يک از اين کارکردها مانع از اين ميشود که فرد عملکرد مناسبي داشته باشد و با توجه به مطالبي که ذکر شد، تحقيق حاضر در پي پاسخگويي به اين سوال است که ، آيا بين کارکردهاي اجرايي مغز و عملکرد تحصيلي دانشجويان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش نوع اين تحقيق از نوع همبستگي بوده است .
پژوهش حاضر با ١٨٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پنجم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * تحقيق نوده ئي و همکاران (١٣٩٥) نيز هم جهت ميباشد در پژوهش خود دريافتند که بين کارکرد اجرايي توجه انتخابي و عملکرد خواندن دانش آموزان ارتباط معناداري وجود دارد.
نتايج پژوهش حاضر نشان داده است که توجه پايدار به طور مستقلانه (٠٢١=β) و معنيداري (٠/٠٠) عملکرد تحصيلي را پيش بيني ميکند که با تحقيقات پيشين انجام شده در اين زمينه هم جهت ميباشد.
Attentional and executive function behaviours in children with poor working memory, learning and individual differences.