خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه دموکراسی آموزشی، فرسودگی تحصیلی و مهارتهای شهروندی در بین مدارس دولتی و غیر دولتی ناحیه 1 شهر شیراز بوده است. روش تحقیق علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی مقطع متوسطه شهر شیراز که تعداد آنها برابر با 70 مدرسه (60 مدرسه دولتی و 10 مدرسه غیر دولتی) میباشد. به منظور تعیین نمونه که از بین جامعه آماری که شامل دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی به روش نمونهگیری خوشهای 6 مدرسه انتخاب شدند و در مرحله بعد به صورت تصادفی ساده از هر مدرسه 2 کلاس از پایه سوم متوسطه انتخاب شد که جمعا 12 کلاس نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش شامل سه پرسشنامه دموکراسی آموزشی قلتاس و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران، مهارتهای شهروندی محمد جانی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل از از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده که در سطح آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از روش مستقل استفاده گردید که نتایج نشان داد بین دموکراسی آموزشی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد، بین فرسودگی تحصیلی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود ندارد. بین مهارت شهروندی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد.
The aim of this study was compare of educational democracy, citizenship skills and academic burnout among public and private schools of Shiraz City. The research method was causal-comparative. The study population consisted of all public schools and non-government schools in Shiraz high schools of which there are 70 schools (60 public schools and 10 private schools) is. school grade 2 class was selected. The sample comprised a total of 12 classes. In this study, three questionnaires measuring educational democracy Qltas and colleagues (1393), academic burnout Boers (1997), citizenship skills Mohammad Johnny (1390) respectively. Analysis of descriptive and inferential statistics used in descriptive statistics (calculation of frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics methods were used independently. The results showed that between democracy education in public schools and non-government schools there is a difference between academic burnout in public schools and non-government schools, there is no difference between citizenship skills in public schools and private schools there.
ملخص الجهاز:
com@gholtash٥٧٨ مقدمه پویایی و نشاط یک جامعه به مشارکت فعالنه نسل جوان آن در امور مختلف جامعه منوط است به نسلی که آگاهانه و با شخصیتی توسعه یافته بتواند در جامعه اش مشارکت همه جانبه داشته و نقش شهروندی خود را به خوبی ایفا نموده و در برخورد با مسائل و مشکلت، منطقی بیندیشد و عاقلنه در جهت حل آن ها تصمیم گیری نماید،بنابراین تربیت و آموزش شهروندی عبارت از افزایش دانش و آگاهی فراگیران نسبت به حقوق شهروندی وانسان، کسب مهارت های لزم و ارزش هایی که برای زندگی در یک جامعه تعیین و با اهمیت و ضروری فرض شده است و هم چنین درک پیچیدگی هایی که در سطوح؛ ملی ، محلی ، منطقه ای و جهانی وجود دارد )٢٠١٢,Gholtash( .
به نظر دیویی برابری اساس دموکراسی است؛ دموکراسی براساس این عقیده استوار است که همه مردم از خرد بهره مندند و هیچ فرد یا گروهی نمی تواند به ادعای فضل و برتری عقلی ، بر دیگران حکومت کند)٢٠٠٩ ,Bashirieh(یکی دیگر از عوامل موثر در آموزش که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، فرسودگی تحصیلی می باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول فوق و مشاهده سطح معناداری می توان متوجه شد که مقدار t برابر با )٣/٤-( در سطح )٠/٠٠٠١( بدست آمده است و از آن جا که این سطح کمتر از سطح قابل قبول )٠/٠٥( است لذا این مقدار معنادار شده است )٠/٠١> p(، و این بدین معنی است که بین دموکراسی آموزشی در مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی تفاوت وجود دارد.