خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه جو و هویت مدرسه (SCASIM-St)، انجام گرفت. حجم نمونه این پژوهش 503 دانش آموز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران که بالغبر 40000 نفر بودند، انتخاب شدند و به پرسشنامه جو و هویت مدرسه (SCASIM-St) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی جو مدرسه، 4 عامل (رابطه دانش آموزان با یکدیگر، رابطه دانش آموزان با کارکنان، تاکیدهای آموزشگاه، ارزشها و رویکرد مشترک کارکنان و دانش آموزان) و هویت مدرسه را برای پرسشنامه جو و هویت مدرسه تائید کرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و روش باز آزمایی و برای تعیین روایی آن از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 0/78 تا 0/92 است. اعتبار پرسشنامه از طریق باز آزمایی 0/73 در سطح 0/01>p معنی دار به دست آمد. همچنین برای تعیین روایی مدل اندازهگیری جو و هویت مدرسه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقدار روایی همگرا (AVE) برابر با 0/44 و معیار برازش مدل کلی (GOF) برابر 0/50 به دست آمد. این نتیجه موید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش مدل را تایید می کند. یافته های تحلیل عاملی تقریبا مشابه تحقیقات انجامگرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین جو و هویت مدرسه از دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی است.
Abstract The present study was conducted with the aim of evaluating the psychometric indices of school climate and identity (SCASIM-St). The sample size of this research was 503 high school female students who were selected by random sampling method from high schools. The results of exploratory factor analysis by main components method, in addition to the overall school climate, have four factors (the relationship of students with each other, the relationship of students with employees, the emphasis of the school, the values and the collaborative approach of staff and students) and the identity of the school For Joe and School Identity Questionnaire. To verify the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient and the method of re-examination were used and a confirmatory factor analysis was used to determine its validity. The results showed that the questionnaire had an acceptable internal consistency and the Cronbach's alpha coefficients in its sub-scales ranged from 0.78 to 0.92. The validity of the questionnaire was statistically significant (P <0.001) at the level of 0.73. Confirmatory factor analysis was also used to determine the validity of the barley measurement and school identity. The results of the confirmatory factor analysis showed that the convergent validity (AVE) value was 0.44 and the general fit method (GOF) was 0.50. . This result confirms that the structure of the questionnaire has acceptable acceptance with the data and confirms all the good indicators of fitting the model. Factor analysis findings were almost similar to those of the original culture, and the reliability and validity coefficients were close to the results of previous research; therefore, considering the desirable psychometric properties of this questionnaire, this tool was a suitable tool for determining the atmosphere and identity of the school from the viewpoint of high school students is.
ملخص الجهاز:
یافته های تحلیل عاملی تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین جو و هویت مدرسه از دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی است .
این پرسشنامه بر اساس چارچوب نظریه موس ٢ (١٩٧٣) که روابط ، رشد شخصی و سیستم مدیریتی در مدرسه را مورد ارزیابی قرار میدهد، همچنین رویکرد هویت اجتماعی به فرآیندهای گروهی تاچفل ، ترنر، آستین و ورچل ٣ (١٩٧٩)، ترنر، هوگ ، اکاس ،ریچر و ودرل ٤، (١٩٨٧)، ساخته شده است .
Tajfel, , Turner, Austin, & Worchel 4.
Turner, Hogg, Oakes, Reicher, & Wetherell 5.
Lee, Reynolds, Subasic, Bromhead, Marinov, & Smithson 6.
Thapa, Cohen, Guffey, Higgins,& Alessandro 3.
Turner, Reynolds, Lee, Subasic, & Bromhead, 4.
Joe, Hiver & Al-Hoorie یک گروه شامل کارکنان ، دانش آموزان و سایر مراقبان باشد، همچنین مدرسه یک گروه روان شناختی معنادار برای شکل دادن هویت اجتماعی اعضاء مدرسه تلقی گردد.
Cohen, McCabe, Michelli, & Pickeral 2.
Zullig, Koopman, Patton, & Ubbes, 3.
معرفی و ارائه ابزار مناسب برای ارزیابی این متغیر و تبیین نقش حیاتی آن در زمینه های گوناگون عاطفی، رفتاری، بهزیستی، درگیری تحصیلی و رفتارهای ناسازگار ضروری است ، بر اساس مبانی نظری که ذکر گردید، هدف این مطالعه ارائه و معرفی پرسشنامه جو و هویت مدرسه همراه با ویژگی روان سنجی آن در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تهران است .
The assessment of school climate: Review and appraisal of published student-report measures.