خلاصة:
سنجش برازش فرد در تضمین روایی و عدالت استفاده و تفسیر نمرههای آزمون، مفید واقع میشود. در این تحقیق با استفاده از آمارهی برازش فرد H^T به بررسی الگوی پاسخ آزمون ریاضی پایهی هشتم مطالعه تیمز 2015 دانش آموزان کشورهای استرالیا، ایران و جمهوری کره پرداخته شده است. برای بررسی تأثیر متغیرهای زمینهای بر مقدار آمارهی برازش فرد دانش آموزان، با توجه به ساختار سلسله مراتبی دادهها از مدل سازی خطی سلسله مراتبی استفاده شد. به استناد ضریب همبستگی درون ردهای، 83.7% از واریانس آمارهی برازش فرد 〖 H〗^T در سطح دانش آموز و 16.3% از آن در سطوح مدرسه و کشور است. همچنین با توجه به مدل نهایی خطی سلسله مراتبی بین مقدار آمارهی برازش فرد H^T و عوامل سطوح دانشآموزان، مدارس و کشورها، صرفاً متغیرهای میانگین پیشرفت تحصیلی کشورها، تأکید مدرسه بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان، اطمینان در یادگیری ریاضیات دانشآموزان و برآورد توانایی دانشآموزان از عوامل با ضرایب معنیدار در مدل نهایی هستند.
Person fit assessment is useful in ensuring validity and fairness in the use and interpretation of test scores. In this research, applied the H^T person fit statistic to examine response pattern of TIMSS eight grade mathematics test of Australia, Iran, and Republic of Korea. In order to investigate the effect of contextual variables on students’ person fit statistic, hierarchical linear modeling was used, due to the hierarchical structure of data. Based on intraclass correlation coefficient, 83.7% of variance of the H^T person fit statistic is at student level, and 16.3% of variance of the H^T person fit statistic is at school and country levels. In addition, according to the hierarchy linear final model between the H^T person fit statistic and factors of students, schools, and countries; only the average of students mathematics achievement in countries, school emphasis on students academic success, students confident in mathematics, and estimate of students ability, are significant factors in the final model.
ملخص الجهاز:
مدل سازی خطی سلسله مراتبی بین آماره ی برازش فرد HT و متغیرهای زمینه ای دانش آموزان در آزمون ریاضی پایه ی هشتم 1 مطالعه تیمز ٢٠١٥ پوریا رضاسلطانی *٢، ابراهیم خدایی ٣، جلیل یونسی ٤، امین موسوی ٥، علی مقدم زاده 6 تاریخ دریافت : ٩٧/٠٧/٢٤ تاریخ پذیرش : ٩٨/٠٢/١٣ چکیده سنجش برازش فرد در تضمین روایی، عدالت و تفسیر نمره های آزمون مفید واقع میشود.
همچنین با توجه به مدل نهایی خطی سلسله مراتبی بین مقدار آماره ی برازش فرد G் و عوامل سطوح دانش آموزان ، مدارس و کشورها، صرفا متغیرهای میانگین پیشرفت تحصیلی کشورها، تأکید مدرسه بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان ، اطمینان در یادگیری ریاضیات دانش آموزان و برآورد توانایی دانش آموزان از عوامل با ضرایب معنیدار در مدل نهایی هستند.
اصلاح در برآورد توانایی دانش آموزان با استفاده از تکنیک برازش فرد میتواند شاخص های متعدد مطالعه تیمز برای کشور ایران و سایر کشورها را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است رده بندی آن ها را نیز جابجا کند.
هدف اختصاصی این تحقیق با توجه به ساختار سلسله مراتبی داده ها، مدل سازی خطی سلسله مراتبی بین مقدار آماره ی برازش فرد دانش آموزان و متغیرهای زمینه ای آن ها است .
Mathematics National Curriculum Test پتریدو و ویلیامز١ (٢٠٠٧) از مدل سازی خطی سلسله مراتبی (HLM٢) برای شناسایی الگوهای پاسخ با برازش نامناسب در یک سنجش ریاضی استفاده کردند و نسبت های معنیداری از برازش نامناسب فرد ناشی از متغیرهای سطح کلاس و سطح دانش آموزان پیدا کردند.
Comparing the aberrant response detection performance of thirty-six person-fit statistics, Applied Measurement in Education, 16(4), 277-298.