خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ گرایش به یادگیری مادامالعمر دانشجویان است. روش: در این پژوهش، روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. دادهها در دو مرحله جمعآوری شد که در مجموع 538 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاههای دولتی تهران، شهید بهشتی، شهید چمران و علامهطباطبایی در نیمسال دوم 96-1395، پرسشنامۀ گرایش به یادگیری مادامالعمر را تکمیل کردند. روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و با روش مولفههای اصلی و چرخش واریمکس بررسی شد. در کل اعتبار ابزار با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج: بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، سه عامل استخراج شد و بر اساس نتایج تحلیل عامل تأییدی سه عامل تأیید شد. با لحاظ به مبانی نظری و محتوای سوالها این عوامل با عناوین «برنامهریزی یادگیری»، «درک و هدایت یادگیری»، «لذت از تجربه یادگیری خودمختارانه» نام گذاری شد. پایایی پرسشنامه در کل مقیاس 83/0 و در خرده مقیاسها به ترتیب 73/0، 74/0 و 69/0 بود که حاکی از همسانی درونی پرسشنامه گرایش به یادگیری مادامالعمر دانشجویان است. نتیجهگیری: پرسشنامه گرایش به یادگیری مادامالعمر از لحاظ روانسنجی برای سنجش ابعاد گرایش به یادگیری مادامالعمر دانشجویان در موقعیتهای دانشگاهی مناسب و قابل اطمینان است.
Abstract Aim: This study aimed to construct and norm a questionnaire for Tendency to Lifelong Learning. Method: In this study, multistage cluster random sampling method was used. The data was collected in two phases, that is, 538 undergraduate students in state Universities, such as Tehran University, Shahid Beheshti University, Shahid Chamran University, and Allameh Tabataba’ee completed the TLL in the school year 1395-96. The Construct validity of the questionnaire was calculated using exploratory and confirmatory factor analysis. Result: Based on the results of exploratory factor analysis, three factors were extracted. According to the theoretical basis, factors were named as “Planning for learning”, “Understanding and guidance of learning”, and “Gratification of authority learning experience”. The reliability was calculated using Cronbach’s alpha coefficient. The questionnaire reliability was 0.83 in the scale, and, it was 0.73, 0.74, 0.69 in the subscales respectively. Conclusion: TLL is psychometrically reliable to assess the different dimensions of Tendency to lifelong learning among university students. It can be also used in experimental studies to investigate the interventions on Tendency to lifelong learning.
ملخص الجهاز:
learning to live قبول وابستگی متقابل در قالب احترام به ارزش های همه اقشار، تفاهم دوجانبه و صلح ) و یادگیری چگونه بودن ١ (رشد بهتر شخصیت افراد و توانایی انجام کار با استقلال ، مسؤولیت شخصی و تشخیص بهتر و بیشتر) استوار میداند (یونسکو، ١٩٩٦، ترجمۀ دفتر همکاریهای علمی بین المللی آموزش وپرورش ، ١٣٧٦).
Self-directed Learning Readiness Scale for Nursing Education 9.
لذا داده های این پژوهش با ساختار سه عاملی و زیربنایی متغیر گرایش به یادگیری مادام العمر برازش مناسب دارد؛ یعنی سؤال ها با سازٔە مورد نظر همسو است .
جدول ٦: آزمون برای دو دختر و پسر در پرسشنامۀ گرایش به یادگیری مادام العمر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی وجود تفاوت و عدم تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر با مقادیر t و سطح معنیداری در کل مقیاس و خرده مقیاس های برنامه ریزی یادگیری، درک و هدایت یادگیری و لذت از تجربه یادگیری خودمختارانه نشان میدهد که بین دختران و پسران از لحاظ کل مقیاس و خرده مقیاس ها تفاوت معنیداری وجود ندارد.
پایایی برآورد شده در کل مقیاس ٠/٨٣ و برای خرده مقیاس های برنامه ریزی یادگیری، درک و هدایت یادگیری و لذت از تجربه یادگیری خودمختارانه به ترتیب ٠/٠،٧٤/٧٣، ٠/٦٩ به دست آمد که این ضرایب در همۀ خرده مقیاس ها مطلوب و رضایت بخش و حاکی از همسانی درونی پرسشنامۀ گرایش به یادگیری مادام العمر است .
Developing an effective lifelong learning inventory: The ELLI project, Assessment in Education, 11, 247-271.
Development of a scale to measure lifelong learning, International Journal of Lifelong Education, 29 (3), 291-302.