خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس اهمالکاری فعال، شامل پایایی، روایی واگرا و روایی سازه بهمنظور آمادهسازی آزمون برای پژوهشهای تربیتی و شناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونة این پژوهش شامل 273 نفر (127 دختر و 146 پسر) دانشجویان دانشگاه خوارزمی بود که با روش نمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب شدند و با مقیاس اهمالکاری فعال چوی و موران (2009) و مقیاس اهمالکاری غیرفعال تاکمن (1991) مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تأییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با دادهها دارد. پایایی مقیاس برحسب ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی در مورد گروه نمونه محاسبه و تأیید شد. بهطورکلی یافتههای تحلیل عاملی، تقریباً مشابه تحقیقات انجامگرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر میتواند در پژوهشهای مربوط به اهمالکاری فعال به کار رود.
The aim of this study was to investigate of
psychometric properties of the active
Procrastination scale, including reliability,
validity and confirmatory factor analysis in order
to prepare the test for Educational and cognitive
research. This descriptive-correlation study was a
type of validation and the sample size of this
study was 273 students (127 girls and 146 boys)
selected through random cluster sampling among
Students at Kharazmi University and they were
tested by the Active Procrastination and Passive
Procrastination scale. The results of the
confirmatory factor analysis confirm that the
structure of the scale has an acceptable fit with
the data. Internal consistency in term of the
ordinal Theta and cronbach’s alpha coefficients
in the sample group has been computed and
confirmed. The Results of factor analysis,
conducted in the main culture, reliability and
validity coefficients were similar to the previous
studies. According to the psychometric property,
this present scale can be applied in Active
procrastination research.
ملخص الجهاز:
چکیده این پژوهش با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس اهمالکاری فعال، شامل پایایی، روایی واگرا و روایی سازه بهمنظور آمادهسازی آزمون برای پژوهشهای تربیتی و شناختی انجام شده است.
نمونة این پژوهش شامل 273 نفر (127 دختر و 146 پسر) دانشجویان دانشگاه خوارزمی بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و با مقیاس اهمالکاری فعال چوی و موران (2009) و مقیاس اهمالکاری غیرفعال تاکمن (1991) مورد آزمون قرار گرفتند.
واژههای کلیدی: اهمالکاری فعال، تحلیل عاملی تأییدی، پایایی، روایی واگرا، دانشجویان دانشگاه Psychometric properties of active procrastination scale among students at Kharazmi University in Karaj Sana Panahipour.
Abstract The aim of this study was to investigate of psychometric properties of the active Procrastination scale, including reliability, validity and confirmatory factor analysis in order to prepare the test for Educational and cognitive research.
Keywords: active procrastination, confirmatory factor analysis, reliability, validity, university students مقدمه بیشتر محققان اهمالکاری1 را بهصورت خطوط رفتاری بدبینانهای که عواقب نسبتاً منفی دارد، عنوان کردهاند (باند و فدر2، 1988؛ آلیس و ناس3، 1977؛ فراری4، 2001؛ ناس،2000؛ تایس و بومستر5، 1997)؛ که با بهزیستی6 پایین (هابرلی و هیکس7، 2015) و افسردگی8 (فرنی، باروچا، نیکویچ، مارینو و سپادا9، 2017) مرتبط است.
جدول هنجار مقیاس اهمالکاری فعال چگونه است؟ روش روش پژوهش، جامعة آماری و نمونه: روش این پژوهش از لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است.