خلاصة:
شرکتها بهطور مستمر برای بقای خود با چالش مواجهاند. ورود موفق شرکت ها به بازار سرمایه و رقابت در آن با عدم اطمینان بالایی همراه است و محدودیتهای گوناگونی دارد. ازاینرو، تعداد زیادی از شرکتها مخصوصا شرکتهای جدید پس از ورود، بازار سرمایه را زود ترک میکنند. پژوهش حاضر، با پیروی از پژوهش پوتانگ(2011) به ارائه مدلی برای بقای شرکتها از طریق پیشبینی روابط علی میان پایداری حسابداری و بقای شرکتها با تاکید بر نقش تعدیلی ارزش بازاری مطلوب، تعهدات انگیزشی کارکنان و پذیرش ذینفعان برجسته پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان مالی شرکتهای مورد بررسی بوده و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفادهشده است. پس از انجام آزمونهای پایایی و روایی دادههای نمونه، تحلیلهای مربوط بر اساس رویکرد مدل یابی ساختاری[1] صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که بقای شرکتها تحت تاثیر پذیرش ذینفعان برجسته قرار میگیرد. بهعبارتیدیگر به رسمیت شناختن نقش آشکار سهامداران، مسئولیت نسبت به رفاه جامعه و مسئولیتهای اخلاقی موجب افزایش بقای شرکتها میشود. همچنین، پایداری حسابداری(آگاهی اخلاق حسابداری، فعالیتهای داوطلبانه حسابداری، شفافیت طرز تفکر حسابداری، افشای سرمایه انسانی و گزارشگری مسئولیت اجتماعی) بر ارزش بازار مطلوب، تعهدات انگیزشی کارکنان و پذیرش ذینفعان برجسته تاثیر معنیداری دارد.
Companies face everlasting challenges to survive. Successful introduction to a market and competition is always with a high level of uncertainty and is limited in many ways. Thus, a huge number of companies especially the ones founded recently leave the capital market very soon. Theoretically embedded in Putang (2011)’s model, this study is to develop a model for the survival of companies using the causative relationships between sustainability of accounting and survival of companies with an emphasis on moderating role of desirable market value, motivational commitment of employees and acceptance of prominent stakeholders. The population in this study included a set of selected companies. The data were also collected using a standard questionnaire. Firstly, the reliability and validity tests were administered on sample data. Then, based on the model of Lineal Structural Relations, the data were analyzed. Findings revealed that that survival of companies is affected by acceptance of prominent stakeholders. In other words, recognition of the overt role of stockholders, responsibility toward welfare in society and ethical responsibilities increase the survival rate for companies. Furthermore, sustainability of accounting (awareness of accounting ethics, voluntary accounting activities, transparency of accounting ideology, divulging human capital and reporting social responsibility) significantly affect desirable market value, motivational commitment of employees and acceptance of prominent stakeholders.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر، با پيروي از پژوهش پوتانگ (٢٠١١) به ارائه مدلي براي بقاي شرکت ها از طريق پيش بيني روابط علي ميان پايداري حسابداري و بقاي شرکت ها با تأکيد بر نقش تعديلي ارزش بازاري مطلوب ، تعهدات انگيزشي کارکنان و پذيرش ذينفعان برجسته پرداخته است .
همچنين ، پايداري حسابداري (آگاهي اخلاق حسابداري، فعاليت هاي داوطلبانه حسابداري، شفافيت طرز تفکر حسابداري، افشاي سرمايه انساني و گزارشگري مسئوليت اجتماعي) بر ارزش بازار مطلوب ، تعهدات انگيزشي کارکنان و پذيرش ذينفعان برجسته تأثير معني داري دارد.
ازاين رو، اين پژوهش در پي پاسخ به اين سؤال است که چه مدلي براي بقاي شرکت ها در بازار سرمايه ايران مناسب است ؟ به منظور پاسخ به اين سؤال ، ازيک طرف پيش بيني روابط علي پايداري حسابداري و بقاي شرکت ها و از طرف ديگر نقش تعديلي متغيرهاي ارزش بازار مطلوب ، تعهدات انگيزشي کارکنان و پذيرش ذينفعان برجسته بر آن مطالعه مي شود.
متغيرهاي مدل پژوهش رديف نام متغير نماد نقش نوع ساختار ١ پايداري حسابداري SA ١-١ آگاهي اخلاق حسابداري AEA ١-٢ فعاليت هاي داوطلبانه حسابداري VAP مستقل ادراکي انعکاسي ١-٣ شفافيت طرز فکر حسابداري TAM ١-٤ افشاي سرمايه انساني HCD ١-٥ گزارشگري مسئوليت اجتماعي SRR ٢ بقاي شرکت FS مکنون ادراکي انعکاسي ٣ ارزش بازاري مطلوب EMV تعديلي ادراکي انعکاسي ٤ تعهدات انگيزشي کارکنان MEC تعديلي ادراکي انعکاسي ٥ پذيرش ذينفعان برجسته MEC تعديلي ادراکي انعکاسي يافته هاي پژوهش در جدول ٢، اطلاعات جمعيت شناختي مربوط به نمونه آماري ارائه شده است .