خلاصة:
چکیده یکی از موانع بنیادی در بحثهای سرمایهگذاری، مفهوم ریسک و پذیرش آن در بازارهای مالی است ریسک پدیدهای مربوط به آینده است که نمیتوان آن را بهطور دقیق پیشبینی کرد زیرا با عدم اطمینان همراه است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ریسک بازار بر رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و رقابت در بازار محصول شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1390 تا 1395 و با نمونه مشتمل بر 120 شرکت هست. جهت آزمون فرضیههای پژوهش مدل رگرسیونی چند متغیره ارائه و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت که نتایج یافتههای پژوهش نشان داد بین کیفیت اطلاعات حسابداری و رقابت در بازار محصول رابطه معناداری دارد ازاینرو فراهم آوردن زیرساختهای لازم جهت ایجاد فضایی رقابتی در بازار محصولات از سوی نهادهای تعیینکننده سیاستهای اقتصادی که باعث افزایش رقابت در بازار محصول میگردد و ازاینرو این افزایش باعث کیفیت بالای اطلاعات میگردد اما یافتههای دیگر نشان داد که ریسک بازار رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و رقابت در بازار محصول را تعدیل نمیکند.
Abstract One of the fundamental barriers to investment debate is the concept of risk and its acceptance in financial markets. Risk is a future-related phenomenon that cannot be predicted precisely because it is uncertain. Therefore, the purpose of the present study is to investigate the impact of market risk on the relationship between the quality of accounting information and competition in the product market of listed companies in Tehran Stock Exchange between 2011 and 2016 with a sample of 120 companies. Multivariate regression model was presented and analyzed to test the research hypotheses. The results showed that there is a significant relationship between the quality of accounting information and product market competition, thus providing the necessary infrastructure to create a competitive environment in the product market by economic policy-makers. That increases competition in the product market and hence increases the quality of information, but other findings indicate that market risk does not moderate the relationship between accounting information quality and competition in the product market.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه بين کيفيت اطلاعات حسابداري و رقابت در بازار محصول با تأکيد بر نقش ريسک بازار سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اکبر جاويدي ديزج دانشجوي کارشناسي ارشد حسابداري، موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي- غير دولتي نوين ، اردبيل ، ايران (نويسنده مسئول ).
ديدار، منصورفر و زارع (١٣٩٦) در پژوهش خود با عنوان بررسي تأثير کيفيت حاکميت شرکتي بر کيفيت افشا با تأکيد بر نقش تعديل کنندة رقابت بازار محصول در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دادند که کيفيت حاکميت شرکتي بر کيفيت افشا تأثير مثبت و معناداري دارد و سطح بالاتر کيفيت افشا درنتيجۀ افزايش کيفيت حاکميت شرکتي به دست ميآيد؛ اما رقابت بازار محصول در حالت کلي بر اين رابطه تأثير معناداري ندارد.
برزگر، طالب تبارآهنگر و اصابت طبري (١٣٩٣) در پژوهش خود با عنوان بررسي ارتباط بين رقابت در بازار محصول و مديريت سود (موردمطالعه : شرکت هاي پذيرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران ) نشان دادند که بين رقابت در بازار محصول و مديريت سود مبتني بر فعاليت هاي واقعي، رابطه مثبت معناداري وجود دارد که بيانگر افزايش مديريت سود به واسطه افزايش رقابت در بازار محصول است که اين امر به کاهش کيفيت سود ميانجامد.
Billett, Burcu Esmer, Miaomiao Yu, (2018), Creditor control and product-market competition, Journal of Banking & Finance, 86, 87-100.
(2018), CEO power, product market competition and firm value, Research in International Business and Finance, 46, 373-386.
(2018), Institutional ownership, product market competition, and earnings management: Some evidence from international data, Journal of Business Research, 90, 151-163.