خلاصة:
آموزش ذهن مشفق مطابق با ساختار درمانهای شناختی- رفتاری طراحی شد و سیر تاریخی این مدل درمانی در عدم بهبود هیجانهای منفی در درمان شناختی رفتاری ریشه دارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مداخلهای در تحریفهای شناختی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارتهای ذهن مشفق انجام گرفت. در این مطالعه از روش پژوهشی شبه آزمایشی استفاده شد. طرح شبه آزمایشی پژوهش حاضر پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دختران بازمانده از ازدواج شهرستان خرمآباد که پس از سن 35 سالگی به دلایل خودخواسته موفق به ازدواج نشدهاند تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دختران 35 ساله شهرستان خرمآباد بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش مهارتهای شفقتورزی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامههای تحریفهای شناختی میان فردی حمام چی و همکاران (2004) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامسون و زروف (2004) پاسخ دادند. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارتهای ذهن مشفق را بهصورت هفتهای یکبار به مدت 5/1 ساعت دریافت کردند. نتایج برآمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ذهن مشفق بر کاهش تحریفهای شناختی میان فردی و خودانتقادی دختران بازمانده از ازدواج مؤثر است (001/0≥P). بر پایه یافتهها، آموزش گروهی متمرکز بر ذهن مشفق میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای نوین در کاهش مشکلات هیجانی دختران بازمانده از ازدواج به کار رود.
The training of compassionate mind was designed corresponding to the structure of cognitive behavioral therapy and historical trend of this therapeutic model roots in lack of improvement of negative affection in cognitive behavioral therapy. Therefore the current study was administered aimed to intervention in cognitive distortion and self-critical of unmarried girls: effectiveness and efficiency of the training of compassionate mind skills. In this study the semi-experimental method was used. The design of semi-experimental of current research was pretest-posttest test with a control group. The statistical population of this study was all unmarried girls in Khorramabad city that after 35 years old have not married for their own reasons. The study sample consisted of 30 persons with 35 years old girls of Khorramabad city who were selected by purposeful sampling method and were assigned randomly to two groups of compassionate mind training (15 subjects) and control group (15 subjects). Both groups completed the Hamamchi et al. (2000) questionnaire of interpersonal cognitive distortion and the Thompson and Zorof (2004) scale for self-critical levels. The experimental group received the 10 sessions of compassionate mind skills once a week and 1.5 hours each session. The results of the multivariate covariance analysis (MANCOVA) indicated that the training of compassionate mind skills is effective in reducing the interpersonal cognitive distortion and self-critical of unmarried girls (p≤0/001). Based on the findings, the group training focused on compassionate mind can be applied as a modern intervention method in reducing of emotional problem of unmarried
ملخص الجهاز:
مداخله اي در تحريف هاي شناختي و خودانتقادي دختران بازمانده از ازدواج : اثربخشي و کارآمدي آموزش مهارت هاي ذهن مشفق The intervention on cognitive distortion and self-critical of the unmarried girls: The effectiveness of efficiency of the training of compassionate mind skills محمدمهدي سهرابي فرد آذر صمدي فرد سجاد ناصري نيا فرزانه رشيدي چکيده آموزش ذهن مشـفق مطـابق بـا سـاختار درمـان هـاي شـناختي- رفتـاري طراحــي شــد و ســير تــاريخي ايــن مــدل درمــاني در عــدم بهبــود هيجان هــاي منفــي در درمــان شــناختي رفتــاري ريشــه دارد؛ بنــابراين ايــن پــژوهش بــا هــدف مداخلــه اي در تحريــف هــاي شــناختي و خودانتقـــادي دختـــران بازمانـــده از ازدواج : اثربخشـــي و کارآمـــدي آمــوزش مهارت هــاي ذهــن مشــفق انجــام گرفــت .
Barrera, Szafranski, Ratcliff, Garnaat & Norton 4.
Eidelman, Talbot, Ivers, Bélanger, Morin & Harvey 3.
Gilbert, Clarke, Hempel, Miles & Irons 5.
Dinger, Barrett, Zimmermann, Schauenburg, Wright, Renner, Zilcha-Mano & Barber 10.
Wren, Somers, Melissa, Goetz, Leary, Fras & et al 6.
Elaine & Hollins دو فصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده پژوهشــي اثربخشــي ايــن روش آموزشــي بــر دختــران بازمانــده از ازدواج کــه از تنهــايي، خودانتقــادي و نشـخوارگري بـالايي برخــوردار هسـتند موردبررســي قـرار نگرفتـه اســت ؛ بنـابراين ، نظــر بـه اثــربخش بــودن ايــن درمــان در کــاهش مشــکلات روان شــناختي و اجتمــاعي طبــق يافتــه هــاي پــژوهش هــاي ذکرشــده ، انتظــار مــيرود آمــوزش مهارت هــاي شــفقت بــه خــود بتوانــد در کــاهش تحريف هــاي شــناختي و خودانتقــادي دختــران بازمانــده از ازدواج نيــز مــؤثر باشــد.