خلاصة:
بخش عمده اقدامات درمانی برای نوجوان بر فرآیندهای خانواده تمرکز دارد و یکی از روشهایی که میان درمانگران مقبولیت ویژه یافته گروهدرمانی با چند خانواده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی چند خانوادهای مبتنی بر هدف بر رفتارهای مشکلدار نوجوان، روی دانشآموزان سال آخر انجام پذیرفت. جامعۀ آماری در این پژوهش، همه دانشآموزان دختر و پسر پیشدانشگاهی مدارس دولتی شهر بجنورد بود. نمونۀ پژوهش شامل 22 دانشآموز دارای ملاکهای ورود به طرح پژوهشی بود که به تصادف در سه گروه آزمایش، کنترل و شم کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از ابزار خودسنجی نوجوان استفاده شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها در سه مقطع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری گردآوری و به کمک آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نوجوانان در گروه آزمایش نسبت به نوجوانان در گروههای شم کنترل و کنترل، نمرات کمتری در مقیاسهای برونیسازی و درونی سازی دریافت داشتند (P). این مهم نشان داده که گروهدرمانی چند خانوادهای متمرکز بر هدف نسبت به شرایط گروهی چند خانوادهای معمولی، بهواسطۀ اصلاح روشهای ارتباطی والد-نوجوان و آموزش سبک والدگری هدفمند به خانوادهها، در کاهش رفتارهای مشکلدار نوجوانان مؤثرتر عمل میکند.
Much of the adolescent treatment focuses on family processes and one of the approaches adopted by clinicians is multi family group therapy. The aim of this study was assessment of effectiveness of purposeful based multi-family group therapy on problematic behavior of adolescents. Research communication was all of girl and boy junior students of governmental schools of Bojnord. Sample of study was 22 students that have iterance factors that randomly replace in experimental, control and sham control groups. Youth self-report was used for gathering the data of study. Data that obtained of questionnaire in pre-test, post-test and follow up was analyzed by analysis of variance with repeated measure. Results showed that adolescents in experimental group that receive the purposeful based multi-family group therapy program in comparison with sham-control and control group, had a lower scores in internalizing and externalizing behavior scales (P
ملخص الجهاز:
اثربخشي گروه درماني چند خانواده اي مبتني بر هدف بر رفتارهاي مشکل دار نوجوانان Effectiveness of purposeful-based multi-family group therapy on problematic behavior in adolescents زهرا وداديان حميدرضا آقا محمديان حسين کارشکي چکيده بخش عمده اقدامات درماني براي نوجوان بر فرآيندهاي خانواده تمرکز دارد و يکي از روش هايي که ميان درمانگران مقبوليت ويژه يافته گروه درماني با چند خانواده است .
با توجه به شکست درمان هاي فردي (هاستيس ، کو، دان ، هيليارد، يون و همکاران ١٢، ٢٠١٧) در حوزه نوجوان و کارايي محدود درمان هاي گروهي متشکل از نوجوانان در درمان مشکلات حوزه ي نوجواني (شالمن ١٣، ٢٠١٧) و تأکيد درمانگران اين عصر بر استفاده از نيروي پوياي تعاملات درون خانواده براي حل مسائل اين دوره ، گروه درماني با چند خانواده ميتواند قالب مناسبي براي ارائه پروتکل مداخله اي ١٤ در جهت رفع رفتارهاي مشکل دار١٥ نوجوان و پيشگيري از بروز آسيب هاي در وي باشد (کوروفسکي ١٧ و همکاران ، ٢٠١٨؛ هاستيس ، کا و دان ١٨، ٢٠١٧).
A. دو فصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده پژوهش حاضر درصدد است تا راهکاري را بيابد که به واسطه ي آن والدين بتوانند ارتباط مؤثرتري با فرزندان خود داشته و از اين ارتباط به عنوان عامل پيشگيرانه در برابر پيشروي مشکلات رفتاري نوجوان تا حد اختلال هاي باليني در حوزه هاي دروني سازي و بروني سازي بهره گيرند.
P. دو فصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده اين تغييرات بااينکه نشان دهنده ي اثربخشي گروه درماني چند خانواده اي مبتني بر هدف بوده اند و رفتارهاي مشکل دار نوجوان در گروه آزمايش تا حد معنيداري کنترل شده است اما اين تغيير در حدي نبوده که مشکلات رفتاري را در نوجوانان اين گروه به طورکلي حذف نمايد يا از محدوده ي رفتارهاي ناهنجار خارج نمايد.