خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت در زنان دچار نشخوار فکری بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل همه زنان دچار نشخوار فکری مراجعه کننده به مراکز و کلینیکهای مشاوره شهر تهران در سال 1396 بودند. از میان آنان 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای با روش آموزش تابآوری آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامههای کفایت اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) و سرسختی سلامت (گیبهارت و همکاران، 2001) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. دادهها با روشهای تحلیل کوواریانس چندمتغیری و کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل در هر دو متغیر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش تابآوری به طور معناداری باعث افزایش کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت زنان دچار نشخوار فکری شد (05/0≥p). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران برای بهبود کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت از آموزش تابآوری استفاده کنند.
Aim: The aim of this research was determine the
effectiveness of resilience training on social
competence and health hardiness in women with
rumination. Method: Present research was a semi
experimental with a pre-test and post-test with an
experimental and control groups. The statistical
population was included all women with rumination
that referring to counseling centers and clinics of
Tehran city in 2017 year. From them 30 person were
selected by available sampling method and randomly
assigns to two equal groups (each group 15 person).
The experimental group 12 sessions of 90 minutes
educated by resilience training and the control group
didn’t received intervention. Both group completed the
questionnaires of social competence (Felner & et al,
1989) and health hardiness (Gebhardet & et al, 2003)
as a pre-test and post-test. The data were analyzed by
multivariate analysis of covariance and univariate
analysis of covariance methods. Results: The findings
showed there was a significant difference between
experimental and control groups in both variables of
social competence and health hardiness. In other words
resilience training significantly led to increase social
competence and health hardiness in women with
rumination (p≤0/05). Conclusion: Regarded to
findings of this research suggested that counselors and
therapists to improve social competence and health
hardiness using from resilience training.