خلاصة:
هدف مطالعه حاضر تدوین سناریوهای توسعه حرفهای مدیران مدارس در استان مازندران با رویکرد آینده پژوهی بود. این پژوهش از نظر روش آمیخته با طرح اکتشافی متوالی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان رشته مدیریت آموزشی در واحدهای دانشگاهی استانهای تهران و مازندران و نمونه آن 15 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران مدارس استان مازندران و نمونه آن 117 نفر بودند که با روش نمونهگیری خوشهای بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. دادهها با کمک مصاحبههای عمیق و اکتشافی و پرسشنامه محققساخته جمعآوری و برای تحلیل آنها از فرایند کدگذاری مبتنی بر نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین با کمک نرمافزار Micmac استفاده شد. نتایج نشان داد که 54 کد باز، 8 مقوله و 4 کد محوری شناسایی شد. سپس، از طریق مصاحبه با خبرگان، پیشرانهای کلیدی تاثیرگذار بر توسعه حرفهای مدیران مدارس شناسایی و پرسشنامه محققساخته با 13 عامل کلیدی ساخته شد که علاوه بر تایید روایی، پایایی همه عوامل بالاتر از 75/0 بود. بر اساس عوامل کلیدی دو سناریو برای توسعه حرفهای مدیران مدارس طراحی شد.
ملخص الجهاز:
سپس ، از طریق مصاحبه با خبرگان ، پیشران های کلیدی تاثیرگذار بر توسعه حرفه ای مدیران مدارس شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته با ١٣ عامل کلیدی (مهارت های عمومی ، مهارت های تخصصی ، توانمندی های اجتماعی فردی ، توانمندی های بین فردی ، مسئولیت اجتماعی درون سازمانی ، مسئولیت اجتماعی برون سازمانی ، توسعه فردی ، توسعه سازمانی ، عوامل اقتصادی ، تحولات فناوری ، عوامل سیاسی ، عوامل زیست محیطی و تغییرات آموزش و پرورش ) ساخته شد که علاوه بر تایید روایی ، پایایی همه عوامل بالاتر از ٠/٧٥ بود.
بخش های آموزشی از این قاعده مستثنی نبوده و باید برای توسعه حرفه ای برنامه ریزی کنند (صفاری زنجانی ، کاظم زاده بیطالی ، حسنی و نمازپور، ١٣٩٦) و از سوی دیگر منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه و دارایی سازمان ها در مقایسه با ماشین آلات ، مواد و حتی پول می باشد و هیچ کدام از آنها بدون نیروی کار بدست نمی آید (صفایی موحد و فلاحی نیا، ١٣٩٥).
Ryan, Whitebook, Kipnis & Sakai 2 .
نتایج نشان داد که سیزده عامل کلیدی شامل مهارت های عمومی ، مهارت های تخصصی ، توانمندی های اجتماعی فردی ، توانمندی های بین فردی ، مسئولیت اجتماعی درون سازمانی ، مسئولیت اجتماعی برون سازمانی ، توسعه فردی ، توسعه سازمانی ، عوامل اقتصادی ، تحولات فناوری ، عوامل سیاسی ، عوامل زیست محیطی و تغییرات آموزش و پرورش برای ارائه سناریوهای توسعه حرفه ای مدیران مدارس شناسایی شد که بر اساس آنها دو سناریو طراحی گشت .