خلاصة:
این مطالعه با هدف ارائه مدل فرایند تربیت رهبری خدمتگزار بر اساس رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. این پژوهش کیفی بود و با استفاده از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان مدیریت و رهبری سازمانی بودند که از میان آنها تعداد 10 نفر با روش نمونهگیری هدفمند با توجه به اصل اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته به روش دلفی جمعآوری و اعتبار محتوایی آن با نظر متخصصان تایید شد. دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر رهبری خدمتگزار شامل اعتقادات و باورهای مذهبی، ساختار سازمانی و ارزشهای سازمانی بود و مولفههای فرایند تربیت رهبری خدمتگزار شامل هشت مولفه خدمترسانی، تواضع، اعتماد، بصیرت، توانمندسازی، گروهسازی، مهرورزی و نوعدوستی بود که بر اساس آن مدل فرایند تربیت رهبری خدمتگزار طراحی شد. بر اساس مدل پژوهش حاضر و با توجه به بهرهگیری از پشتوانه نظری غنی در ارتباط با موضوع و مقایسه مدلهای مختلف رهبری خدمتگزار، متخصصان و مسئولان میتوانند ضمن تحلیل وضعیت کنونی و استفاده از تجارب موفق، اقدام به ارائه طرح رهبری خدمتگزار نمایند.
ملخص الجهاز:
Bauer, Perrot, Liden & Erdogan 2 .
سبک رهبری خدمتگزار به عنوان رویکردی نو ممکن است از نظر ارتقای عملکرد اعضای سازمان از طریق پرورش نگرش ها و رفتارهای کاری آنان مانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی برای رهبران سازمان ها سودمند باشد.
رهبری خدمتگزار توان زیادی برای بهبود رهبری سازمان دارد و رهبر خدمتگزار دارای انگیزه بالایی برای تمرکز بر نیازهای پیروان است و خدمت کردن به آنان را در هسته و مرکز امور خود قرار می دهد (چهرازی ، قلی پور و پیران نژاد، ١٣٩٤).
Piccolo, Greenbaum, Hartog & Folger 2 .
همن ینچ احمدلو، احمدی و احقر (١٣٩٧) ضمن پژوهشی با عنوان ارائه مدل جهت طراحی الگوی رهبری خدمتگزار در سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسیدند که رهبری خدمتگزار دارای هشت مولفه خدمت رسانی ، تواضع و فروتنی ، قابلیت اعتماد، نوع دوستی ، تعامل ، تعادل کار و زندگی ، آینده نگری و اخلاق گرایی می باشد.
نتایج پژوهش خداداد حسینی ، مینائی و داودی دهاقانی (١٣٩٧) با عنوان تاثیر رهبری خدمتگزار بر توانمندسازی کارکنان با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه کارکنان پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان همدان ) حاکی از آن بود که رهبری خدمتگزار شامل مولفه های ارزش نهادن به افراد، رشد و توسعه افراد، روابط دوستانه با افراد، نمایش اعتماد به افراد و فراهم کردن زمینه رهبری بود.
در پژوهشی دیگر قلی پور، پورعزت و حضرتی (١٣٨٨) با عنوان بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان های دولتی مولفه های رهبری خدمتگزار را شامل خدمت رسانی ، تواضع و فروتنی ، قابلیت اعتماد و مهرورزی معرفی کردند.