خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارتهای زندگی در مقطع اول متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1900 نفر بودند. نمونه پژوهش 320 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی (111 گویه) استفاده شد که روایی صوری آن تایید و پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و آزمون تی در نرمافزار Smart-PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی چهار مولفه شامل اهداف، محتوی، روشهای آموزش و روشهای ارزشیابی داشت که آماره تی همه آنها بزرگتر از نقطه برش 996/1 بود. همچنین پایایی ترکیبی آنها از 70/0 و میانگین واریانس استخراجشده آنها از 40/0 بیشتر بود. بنابراین، مولفههای الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی بر اساس نظر معلمان تایید شد و متخصصان برنامهریزی درسی میتوانند از آن بهره ببرند.
ملخص الجهاز:
Hardcastle, Tye, Glassey & Hagger 2 .
نتایج تحلیل عاملی مربوط به روش های آموزش در الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانش آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان در جدول شماره ٤ ارائه شد.
نتایج تحلیل عاملی مربوط به روش های آموزش در الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانش آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ٤ مقدار بارهای عاملی (λ) برای هر یک از گویه های روش های آموزش را نشان می دهد که آماره تی همه آنها به جز گویه های ٩٦ و ٩٧ بزرگ تر از نقطه برش ١/٩٩٦ بود.
نتایج تحلیل عاملی مربوط به روش های ارزشیابی در الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانش آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان در جدول شماره ٥ ارائه شد.
نتایج تحلیل عاملی مربوط به روش های ارزشیابی در الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانش آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ٥ مقدار بارهای عاملی (λ) برای هر یک از گویه های روش های ارزشیابی را نشان می دهد که آماره تی همه آنها بزرگ تر از نقطه برش ١/٩٩٦ بود.
پس هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانش آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود.