خلاصة:
هدف این مطالعه ارائه مدلی برای توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای کشور بود. این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته بود. جامعه پژوهش شامل مدیران گروههای آموزشی استان گیلان به تعداد 150 نفر بود که به روش تمام شماری همه آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای شناسایی راهکارهای توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی ادبیات داخلی و خارجی پژوهش مرور و 49 مولفه در قالب 8 بعد تنظیم و پرسشنامهای برای آن ساخته شد که روایی همگرا و واگرای آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smart PLS2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی دارای 49 مولفه و 8 بعد شامل بخشش، امید، خوشبینی، کیفیت زندگی، انعطافپذیری، تابآوری، خودکارآمدی و شادی بود که بهترتیب با بارهای عاملی 83/0، 89/0، 66/0، 71/0، 80/0، 74/0، 78/0 و 75/0 بیشترین تاثیر را بر توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی داشتند و مدل برازش مناسبی داشت.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که توسعه مثبت گرایی در مدیران گروه های آموزشی دارای ٤٩ مؤلفه و ٨ بعد شامل بخشش ، امید، خوش بینی ، کیفیت زندگی ، انعطاف پذیری ، تاب آوری ، خودکارآمدی و شادی بود که به ترتیب با بارهای عاملی ٠/٨٣، ٠/٨٩، ٠/٦٦، ٠/٧١، ٠/٨٠، ٠/٧٤، ٠/٧٨ و ٠/٧٥ بیشترین تأثیر را بر توسعه مثبت گرایی در مدیران گروه های آموزشی داشتند و مدل برازش مناسبی داشت .
Craven, Ryan, Mooney, Vallerand, Dillon & et al 3.
Rego, Sousa, Marques & Cunha 2.
Lau, Hui, Cheung & Lam 4.
Giovagnoli, Paterlini, Meneses & DeSilva 6.
Cleary, Kornhaber, Thapa, West & Visentin 2.
Stiglbauer, Gnambs, Gamsjager & Batinic 6.
فرزانه حسن زاده (١٣٨٩) ضمن پژوهشی با عنوان مثبت گرایی در رفتار سازمانی به این نتیجه رسید که ابعاد مثبت گرایی شامل سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی ، امید، خوش بینی و تاب آوری )، سرمایه اجتماعی (دوستان و شبکه ارتباطات )، سرمایه انسانی (تجربه ، دانش و مهارت ) و سرمایه اقتصادی سنتی (منابع مالی و دارایی های ملموس ) است .
برای مثال التمیر (٢٠١٩) نتایج پژوهش التمیر (٢٠١٩) نشان داد که روانشناسی مثبت گرا دارای ابعاد، خودکارآمدی ، عزت نفس ، خوش بینی ، امید، شادی ، تاب آوری ، انعطاف پذیری و کیفیت زندگی بود.
Effect of a web-based positive psychology intervention on prenatal well-being: A case series study.
The acceptability of an online intervention using positive psychology for depression: A qualitative study.
How do positive psychology interventions work?