خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از متخصصان و در بخش کمی 400 نفر از معلمان و مدیران بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش بازآزمایی 77/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو عامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عامل درونی دارای مولفههای مدیریت توانمند و آگاه، فضا و امکانات، معلم و برنامه درسی و عامل بیرونی دارای مولفههای حاکمیت اسلامی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی است.
ملخص الجهاز:
Lawson, Pati, Green, Messina, Stromberg & et al 2.
عامل دیگر برنامه درسی و آموزشی است که به مجموعه فرصت های تربیتی نظام مند و طرح ریزی شده در سطح ملی ، منطقه ای و محلی تا سطح مدرسه و کلاس درس با طیف مخاطبان بسیار گسترده اطلاق می گردد که دانش آموزان برای کسب شایستگی های لازم جهت درک و اصلاح موقعیت در معرض آن قرار دارند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش آماده تحقق مرتبه قابل قبولی از حیات طیبه در همه ابعاد شوند و شامل ابعاد چهارگانه طراحی ، تدوین ، اجرا و ارزشیابی می باشد.
Tackney, Chappell, Harris, Pavlovich, Egel & et al 2.
این عوامل شامل نظام حاکمیت ، مدرسه ، خانواده ، رسانه ها و فناوری های نوین ، معلم ، دانش آموز و برنامه درسی هستند که نقش مهمی در تحول آموزش و پرورش و تبدیل آن به آموزش و پرورش معنوی دارند.
نصیری ، ایزدی معز، فلاحی و شمخانی (١٣٩٠) ضمن پژوهشی با عنوان درونی کردن ارزش های اسلامی در میان دانش آموزان از دیدگاه مربیان تربیتی به این نتیجه رسیدند که یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و پرورش معنوی ، فضای فیزیکی و محیط بصری مدارس است .
از عوامل درونی مؤثر بر نهادینه کردن آموزش و پروش معنوی در مدارس ابتدایی می توان به مولفه های مدیریت توانمند و آگاه ، فضا و امکانات ، معلم و برنامه درسی اشاره کرد.
همچنین از عوامل بیرونی مؤثر بر نهادینه کردن آموزش و پروش معنوی در مدارس ابتدایی می توان به مولفه های حاکمیت اسلامی ، خانواده ، رسانه و نهادهای غیردولتی اشاره کرد.