خلاصة:
برندسازی شهری برای توسعه سیاست گذاری و خط مشی شهرها عامل اساسی است؛ زیرا هم باعث رشد و توسعه اقتصادی
شهرها میشود، و هم به عنوان مجرایی برای شناسایی هویت شهر عمل میکند. از طرفی با توسعه کارآفرینی،. کسب و کار
محلی میتوان وضعیت زندگی و رفاه اجتماعی و اقتصادی شهروندان را بهبود بخشید و زمینه ایجاد هویت شهری را فراهم
آورد. با درنظر گرفتن اهمیت موضوع این پژوهش به نقش برندسازی و کارآفرینی شهری در هویت بخشی شهر جدید پردیس
میپردازد. نتایج پژوهش نشان داد که برندسازی و کارآفرینی شهری در شهرهای جدید نقش مثبت و معناداری با هویت بخشی
شهری دارند. هر چه مسئولین شهری پردیس و شهروندان آن به سمت برندسازی و کارآفرینی شهری حرکت کنند،هویت
شهری بیشتر و بهتری در شهر جدید شکل خواهد گرفت به طوری که پتانسیل این امردر شهر جدید پردیس مهیا است و باید
در تدوین چشمانداز شهر جدید پردیس با تمرکز بیشتر مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. تجلی نوع فعالیت اقتصادی در
ریختشناسی شهر پردیس و برند سازی در سیمای شهر و عناصر شهری،میتواند به شکلگیری حس مکان و هویت شهری
شهر پردیس کمک نماید. آب و هوای مناسب. آرامش شهر و پارک علم و فناوری پردیس از جمله مواردی هستند که میتواند
در زمینه برندسازی و کارآفرینی شهری به هویت شهری پردیس کمک کنند.
ملخص الجهاز:
واژه هاي کليدي: برندسازي، کارآفريني شهري، هويت شهري، شهر جديد، پرديس 122 مقدمه برندسازي شهري رشته اي نسبتا جديد است که شهرها و کشورها براي ماندگاري در جهان رقابتي امروز و پايداري مزيت رقابتي خود، نيازمند بهره گيري از اين فرآيند ميباشند(خوارزمي و همکاران ،١٣٩٣: ١).
در واقع برندسازي شهري به معني دستيابي به هر دوي مزيت رقابتي به منظور افزايش سرمايه گذاري درون بخشي، کارآفريني شهري، گردشگري و همچنين دستيابي به توسعه اجتماعي، تقويت محلي و شناسايي شهروندان از شهر خود و فعاليت همه نيروهاي اجتماعي براي جلوگيري از محروميت اجتماعي و ناآرامي است .
از اين رو ضروري است شهر پرديس به عنوان نزديکترين شهر جديد به تهران ، براي رشد و توسعه پايدار و در راستاي هويت بخشي شهري، به سوي ايجاد بسترهاي مناسب کارآفريني به عنوان رکن اساسي و تاثيرگذار اشتغال و توسعه پايدار که منجر به نگهداشت جمعيت در شهر و جذب جمعيت از ديگر نقاط ميشود حرکت کند و هويت شهري را به شهروندان به ارمغان بياورد.
129 نقش برندسازي در هويت بخشي شهر جديد پرديس در طي سوالي از شهروندان پرسيده شده است مهم ترين عواملي که ميتواند تبديل به برنـد شـهر پـرديس شـود کـدام اسـت ؟ همان طوري که شکل شماره ٤ نشان ميدهد مهم ترين مزيت شهر پرديس از نگاه نمونه آماري پژوهش که ميتواند تبديل بـه برند اين شهر شود عبارتند از: آب و هواي مناسب ، نزديک بودن به کلانشهر تهران ، پارک علم و فناوري پرديس ، شهرک سـازي خوب و محلات زياد، آرامش شهر و ...