خلاصة:
هدف‏ پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون - پس‏آزمون و گروه گواه بود. دو کلاس و هریک به تعداد 32 نفر از جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو شهر سنندج به عنوان گروه های آزمایش و کنترل با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده از پرسشنامه سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی، استفاده شد. آموزش به شیوه کاوشگری طی 10 جلسه‏ 45 دقیقه‏ای در پنج هفته‏ متوالی برای دانش‏آموزان گروه آزمایش برگزار گردید. گروه‏ کنترل تحت آموزش با شیوه سنتی قرار داشتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل ‏کوواریانس چند متغیره درسطح 05/0>p نشان داد؛ بین دو گروه از لحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجانهای تحصیلی کلاس) تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. تحلیل کوواریانس یک راهه در متن مانکووا نشان داد؛ بین گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات پسآزمون هیجانهای مختلف کلاس درس، تفاوت معنیدار وجود دارد. تدریس به شیوه کاوشگری توانسته است سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجانهای منفی اضطراب و خستگی دانش‏آموزان گروه آزمایش در موقعیت کلاس درس شود.
The main goal of this study was to exemaine the effect of inquiry-based learning method on achivement emotions of elementary students. The study had a quasi experimental design with pre-test, post-test and control group. The research population was included all of the fifth grade male students of the elementary schools in sanandaj during the acacdemic year of 2016-17, witch among them a fifth grade class with 32 students as a expremental group and another class with 33 students as control group were selected useing a multistage cluster sampling method. The achievement emotions questionnaire – elementary school(AEQ-ES) was used as research tool. The inquiry-based learning program was conducted for students in the experimental class during 10 sessions(each 45 min) and 2 session per week while the control group was trained with traditional teaching method in the classrooms. Data analyzed with analysis of covariance using SPSS 22 software. The results of multivariate covariance showed that there is a significant difference between two groups in the dependent variable (classroom emotions). The results of one way covariance analysis in the text of mancova also showed that there is a significant difference between the two groups in the post-test scores of different classroom emotions and inquiry-based learning method has been able to increase the students' positive emotion of enjoyment and reduce the negative emotions of anxiety and boredom in the experimental group in the classroom situation(P>0/05).