خلاصة:
این مقاله سعی میکند چالش موجود بین ج. ا. ایران و امریکا را – مستقل از دلیل ایجاد یا زمان وقوع – با ارایه الگویی برای انتخاب رفتار بهینه توضیح دهد. در ارایه این الگو از نظریه دورنما برای بیان رفتار طرفین استفاده گردیده و فضای حاکم بر این چالش و سپس پاسخ بهینه به زبان نظریه بازیها بیان شده است. استفاده از نظریه دورنما –که برای بهبود الگوی رفتاری بازیگران در مقابل نظریه ارزش انتظاری بکار میرود- به دلیل فروض اصلاح شدهای که نسبت به رویکردهای سنتی برای توضیح رفتار آدمیدارد، قابلیت باورپذیری و استفاده از خروجی بازی ج. ا. ایران و ایالاتمتحده را ارتقا میبخشد. سوال اصلی که مقاله پیش رو در پی پاسخ به آن است، الگوی بهینه رفتار ج. ا. ایران در مقابل امریکا برمبنای نظریه بازیها، میباشد. در این راستا، پس از تبیین چگونگی رفتار ج. ا. ایران و آمریکا در اثنای بازی، اثبات میگردد که بازیهای منتخب ج. ا. ایران و امریکا - برای دریافت کمترین هزینه و تحمیل بیشترین خسارات- به ترتیب با بازیهای جوجه و معمای زندانی قابل انطباق بوده و بنابراین فرض میشود که ج. ا. ایران بازی جوجه و امریکا بازی معمای زندانی را در رویارویی شکل گرفته انتخاب میکند. در انتها نیز به تبیین نحوه رویارویی میان ج. ا. ایران و امریکا بر محور این دو بازی پرداخته میشود.
This article seeks to explain the challenge between Iran and United States, independent of the cause or time of occurrence, by providing a model to choose the optimal behavior. Presenting the model, the perspective theory is used to describe the action of the parties, and the space that governs this challenge; and the optimal answer is expressed with the Game Theory Approach. Prospect theory, which is used to improve the human behavioral pattern against the expectation value theory, due to the modified assumptions that the traditional approaches have them, makes a usable model which guarantee the output more reliable. The main question that this article seeks to answer is: what is the optimal pattern of Iran's behavior in the operating environment with U.S. conflict? In this regard, after explaining how Iran and the United States act during the game, it is demonstrated that the selected games of Iran and the United States - to obtain the least cost and inflict the most damage - are compatible with the Chicken game and the Prisoner's Dilemma respectively; So it was assumed that Iran chooses the Chicken game and the United States chooses Prisoner's Dilemma; and Finally, the US-Iran rocket conflict will be described base on these two games.
ملخص الجهاز:
(گلداني، ١٣٩٧) اما اگر اين نظريه بخواهد، رفتاري در توضيح فرايند عمل و عکس العمل دولت ها ارايه کند، نياز است که ابتدا بازيگران موجود در بازي را شناخته و سپس به صورت کميرفتار آن ها را مدل گردد.
( (2019,Rass,Schauer از آنجا که سوال اساسي در اين مقاله ارايه يک الگو در فضاي نظريه بازيها و با استفاده از نظريه 1 Behavioral Fields (Behavioral Economics or Behavioral Politics) 2 Prospect theory 3 Expected Value 4 Pattern دورنما براي تقابل ها ناهمگون قدرت ميباشد، بازي جوجه ١ و بازي معماي زنداني ٢ دو بازي هستند که ابزارهاي لازم براي بکارگيري چنين تحليلي را فراهم ميکنند.
(١٩٩٥ Bennett) در ادامه به دو بازي معماي زنداني و جوجه به عنوان دو بازي پايه اي در نظريه بازيها اشاره کرده و سپس نتيجه ميگيريم که اين دو بازي (و ساير بازيهاي ساخته شده بر اساس اين دو بازي) ميتوانند الگوي مناسبي براي رفتار بازيگران ج .
در اين بازي، مانند ديگر حالت هاي نظريه بازيها نگراني هر فرد تنها حداکثر کردن مطلوبيت خود است ، بدون هيچ گونه نگراني نسبت به نتيجه نهايي بازيگر ديگر، و تعادل منحصربه فرد اين بازي نيز اين است که هر بازيگر لو دادن ديگري را انتخاب کند، هر چند پاداش فردي هر بازيگر در صورتي که همکاري را انتخاب کنند بيشتر خواهد بود.
ترتيب اولويت دولت قوي (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنان که در بخش مباني نظري و جدول ١ توضيح داده شد، اين الگوي رفتاري از بازي معماي زنداني تبعيت ميکند و لذا بازي معماي زنداني ميتواند توضيح دهنده عمل و عکس العمل دولت قويتر در مقابل دولت ضعيف تر باشد.