خلاصة:
این پژوهش، به منظور شناسایی ابعاد تشکیل دهنده منزلت و تاثیر آن بر عزت نفس در بین کارکنان بانک مهر اقتصاد انجام شد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی است و از روش آمیخته بهره میبرد. پس از مرور منابع و مآخذ مربوط به موضوع و گرفتن نظر خبرگان، با فن دلفی، مدل منزلت کارکنان تدوین شد. ابعاد تشکیلدهنده «منزلت کارکنان» شامل بعد «شخصی، شغلی، سازمانی و اجتماعی» است. سپس پرسشنامه محقق ساختۀ مورد تایید خبرگان، به صورت الکترونیکی در سامانه نظرسنجی بانک بین 1726 نفر از کارکنان بانک مهر اقتصاد با استفاده از نمونهگیری خوشهای توزیع شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Smart-pls و معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، با توجه به ضرایب استاندارد وزنی، به ترتیب بعد شخصی با 62%، سپس بعد اجتماعی با 21% و در نهایت بعد شغلی با 16% بر منزلت کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیرگذار هستند. اثرگذاری بعد سازمانی بر منزلت در نمونه مورد بررسی معنادار نبود. همچنین میزان اثر مستقیم منزلت بر عزت نفس کارکنان745/ 0 و اثر غیر مستقیم آن بر عزت نفس از طریق متغیر میانجی «جلب احترام»، 139/ 0 به دست آمد. بر مبنای نتایج پژوهش، مدیران بانک مهر اقتصاد برای افزایش سطح منزلت و عزت نفس کارکنان خود، باید تمرکز بیشتری بر تقویت برند سازمانی و غنیسازی شغلی داشته باشند.
This study was conducted to identify the constituent dimensions of dignity and its effect on self-esteem among Mehr-e Eghtesad Bank employees. This research is applied from the point of view of the purpose and uses a mixed method. After reviewing the sources and references related to the subject and consulting experts, the Delphi model of staff status was formulated. The constituent dimensions of "employee status" include the "personal, occupational, organizational, and social" dimension. Then, the expert-approved researcher-made questionnaire was distributed electronically to the bank's survey system among 1726 employees of Mehr-e Eghtesad Bank using cluster sampling. Data analysis was performed using Smart-pls software and structural equations partial least squares method. According to the results, according to the weighted standard coefficients, the personal dimension with 62%, social dimension with 21%, and job dimension with 16%, affect the status of Mehr-e Eghtesad employees. The effect of organizational dimension on status was not significant in the sample. Also, the direct effect of dignity on the self-esteem of employees was 0.745 and its indirect effect on self-esteem through the mediator variable "respect" was 0.139. Based on the results of the study, managers of Mehr-e Eghtesad Bank need to focus more on enhancing organizational brand and job enrichment in order to increase the dignity and self-esteem of their employees.
ملخص الجهاز:
صالح نژاد و همکاران (١٣٩٧الف ) با استفاده از روش فراترکیب به جمع بندی و دسته بندی مطالعات و نظریه های مطرح شده مرتبط با منزلت کارکنان پرداختند و برای منزلت کارکنان چهار بعد شخصی ، شغلی ، سازمانی و اجتماعی را برشمردند.
با توجه به مرور منابع و مآخذ مربوط ، در این پژوهش ، «منزلت کارکنان ، نوعی ارزیابی است که بر پایه معیارهای ارزش معتبر در جامعه (شخصی ، شغلی ، سازمانی و اجتماعی ) از موقعیت یک شخص در ذهن دیگران به عمل می آید و نشان می دهد شأن شخص نسبت به اشخاص دیگر چگونه است و باید به چه میزان مورد توجه و احترام قرار گیرد.
مدل حاصل از این فن که برای اندازه گیری منزلت کارکنان استفاده شده است ، حاصل مشارکت ٢٥ نفر از اساتید رشته مدیریت از دانشگاه های تهران ، اصفهان ، لرستان ، امام حسین (ع ) ، امام صادق (ع )، شهید بهشتی و پیام نور است که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب و طی برگزاری سه دور پانل دلفی و به وجود آمدن اتفاق نظر بین مشارکت کنندگان حاصل شد.
با توجه به اندازه های اثر نیز میتوان این گونه نتیجه گرفت که مدل توانسته است بالای ٧٠ درصد از آثار قابل تبیین در مورد سازه عزت نفس و بیش از ٩٥ درصد از عوامل تشکیل دهنده منزلت کارکنان را پیش بینی کند.
در برخی پژوهش های اخیر (ونگنیپ و همکاران ، ٢٠١٣؛ نویدی و برزگر، ١٣٨٢؛ بقاییسرابی، ١٣٨٥) نیز علاوه بر بعد فردی به ابعاد اجتماعی منزلت هم توجه شده است .
Organization-based self-esteem: Construct definition, measurement, and validation.