خلاصة:
این مقاله درصدد بررسی چگونگی وقوع رخداد انقلاب فرهنگی در دانشگاهها(63ـ1359) تا مقطع تفوق گفتار اسلامیکردن است. نکتۀ مهم، تاریخیبودن ایدۀ انقلاب فرهنگی در دانشگاههاست: این ایده محصول یک نقطۀ زمانیـمکانی معین نیست بلکه محصول شرایط تاریخی مواجهه و زیست نیروهای انقلابی با تجربههای متکثر و گاه متعارضی نظیر انقلاب فرهنگی در چین و انقلاب سفید ایران و جنبشهای جدید فرهنگی اروپا یا بازخوانی بعثت فرهنگی پیامبر اسلام(ص) و نیز درتقابلبا برخی رویههای فرهنگی نظیر فرهنگ طاغوتی یا فرهنگ استعماری در دورۀ پهلوی است. مقاله نشان میدهد که براساس شرایط پیشگفته، همۀ نیروهای سیاسی و اجتماعی درگیر در انقلاب اسلامی با تحول در دانشگاه توافق داشتند و همگی در مقطع اولیۀ پس از انقلاب اسلامی(یا قبل از آن) فعالیتهایی را برای دگرگونی در وضعیت دانشگاهـعلم آغاز کرده بودند. وقوع انقلاب موجب شد تا امکان پیگیری و تحقق این ایده فراهم شود. بهعلاوه با آشکارشدن اختلافنظر نیروهای درگیر در انقلاب بر سر ماهیت و ساختار نظم سیاسی جدید در مرحلۀ مابعد انقلاب، و تبدیل دانشگاه به ابژۀ سیاسی نیروهای مخالف و متعارض، پیدایی مناقشۀ جداییطلبی قومی، تسخیر سفارت آمریکا، آغاز جنگ تحمیلی، و بهخصوص تغییر رفتار برخی گروهها از کنشگری سیاسی به رفتار نظامی و تروریستی بهویژه در سالهای 59 و شصت، عملاً گفتار اسلامیکردن غلبهیافت و گفتارهای رقیب از رخداد انقلاب فرهنگی در دانشگاهها کنار رفت یا در حاشیه قرارگرفت. در این مقاله از شیوۀ میشل فوکو برای تباریابی و تحلیل مبدأ استفاده میشود.
This article aims to examine the occurrence of the "Cultural Revolution in Universities" (1980-1983/ 1359-63) to the extent of the supremacy of "Islamization" discourse. The important point is historicity of the idea of "Cultural Revolution in Universities." This idea is not the product of any specific event, but the product of the historical conditions that the revolutionary forces of life in numerous and sometimes conflicting experiences. As an example the cultural revolution in China, the white revolution of Iran, the new European cultural movements or the re-reading of the cultural Be’sat of the Prophet (PBUH), in contrast to some cultural practices such as tyrannical or colonial culture in the Pahlavi era. The article shows, all the political and social forces involved in the Islamic revolution agreed upon the transformation at the university. The occurrence of the revolution the occurrence of the revolution paved the way for the realization of the idea. In addition, with the revealing of the controversy among the forces involved in the revolution over the nature and structure of the new political order in the post-revolutionary phase, and the transformation of the "University" into the political object of the forces of hostility, the Islamization discourse overcome and other competing discourses were marginalized from the events of the Cultural Revolution in universities. In this paper, by the use of Michel Foucault’s method is used for genealogy and source analysis. This article seeks to analyze the genealogy and source analysis by Michel Foucault’s method