خلاصة:
امروزه فضای باز مدرسه به عنوان مکانی جدای از بنای مدرسه مدنظر قرار میگیرد و بستری منسجم و هماهنگ با فضاهای بسته در محیط آموزشی را ایجاد نمیکند، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا فضای باز مدرسه بهمثابه عنصری مکمل در برنامه آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار میگیرد. مطالعات نشان میدهد که طرح فضاهای آموزشی میتواند باعث رشد و یا بازدارندگی در امر یادگیری باشد. بنابراین عدم توجه به عناصر تشکیلدهنده فضای آموزشی مانند حیاط مدرسه میتواند تاثیرات منفی بر روی دانشآموزان داشته باشد و بلعکس رعایت این نکات میتواند باعث ایجاد حس رضایت و تعلق پذیری دانشآموزان به فضاهای آموزشی شود. همچنین وجود مراکزی که فضای باز در آنها باعث ایجاد خستگی روحی و عدم تمرکز در دانشآموزان نگردد از کمبودهای اصلی جامعه بهحساب میآید، چراکه اولین برداشت ذهنی که از بودن در یک مکان ایجاد میشود، نقش کلیدی در استفاده از آن فضا را به وجود میآورد. روش
تحقیق در این نوشتار از نوع توصیفی و مطالعات کتابخانهای میباشد و در نهایت نتایج پژوهش نشان میدهد که با تکیه بر عناصر طراحی نظیر گشودگی فضا، رنگ، نور، مبلمان و مسیرهای دسترسی خوانا میتوان کیفیت یادگیری را در محیطهای آموزشی ارتقا بخشید.
ملخص الجهاز:
مدارس بعنوان فضاهای آموزشی و اولین محیط خارجی رسمی که مقررات در آن اعمال می گردد و دانش آموزان حداقل 5 ساعت از ساعات مفید خود را در آن مکان میگذرانند میبایست دارای محیطی آرام و دوستداشتنی و لذتبخش باشند که موجب جلب توجه و تمایل دانشآموزان برای حضور در مدرسه و باعث رشد روانی سالم و افزایش یادگیری آنان شود(فتح اله پور خالص،1393).
4- تأثیر فضای باز بر روی دانشآموزان قرار گرفتن در معرض طبيعت، بخش مهمی از فرایند کمك به سالمت روان است و به وضوح ذهنی، شناخت خود، اعتماد به نفس و استقلال افراد کمك میکند، نزدیكی با طبيعت باعث کاهش استرس و افزایش کارایی میگردد(کاتب، دیواندری، دانایی نی، 1395).
نتایج نشان میدهند که دانش آموزان ترجيح می دهند تا با محيط عجين شده و اجازه دخالت و درک آن را داشته باشند و از سوی دیگر ارتباط بصری با محيط طبيعی یكی از ضروریترین موارد در طراحی مدارس محسوب میشود (KAPLAN,1983) .
اگر حیاط مدرسه با رعایت اصول فنی، محوطه سازی شده باشد و وسایل آموزشی و تفریحی مناسب نیز در آن تعبیه گردد، میتواند برای رفع خستگی دانشآموزان کارا باشد، حال اگر دانشآموزی با ذهنی سرشار از آمادگی برای کسب هرآنچه میبیند وارد حیاطی مملو از اغتشاش شود که دارای ضایعات و وسایل دور ریختنی و سرویسهای بهداشتی فاقد نظافت کافی باشد، احساس سرخوردگی و تنفر از مدرسه به او دست خواهد یافت در صورتی که فضای باز به عنوان اولین مکانی که به آن وارد میشوند باید دارای خصوصیاتی باشد که باعث جذب دانشآموز گردد(حسین پور سرای، آقاجانی رفاه، 1395).