خلاصة:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان جایگاه درس هنر در فلسفه تعلیم و تربیت تهیه شده است. مطالعه
حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته
شده است. گروهی از زبان هنری برای توسعه فلسفه تعلیم و تربیت، تعدادی نیز برای توسعه اقتصادی،
سیاسی و اجتماعی و مذهبی. . . استفاده می نمایند. ارائهی امور پرورشی به مخاطبین می بایست جذاب باشند
منشا این جذابیت بعد زیبایی شناختی ارائه ی آنهاست، چنانچه توجه به بعد زیبایی شناختی در اجرای امور
تربیتی هماهنگ با تحولات و تغییرات اجتماعی و فرهنگی و. . . مخاطبین صورت پذیرد جذابیت و
توسعه ی این امور را بدنبال خواهد داشت. در فرایندهای زیبایی شناختی، از دیدگاه تاریخی، عرف، سنت ها
و مقررات ویژهای به وجود آمده است که خود هنرمندان و منتقدان هنری مورد بحث قرار میدهند. با تغییر
فلسفه ی مسلط اجتماعی و محیط این مقررات و سنت ها به چالش کشیده می شوند و هنر مندان فرایندهای زیبایی شناختی جدیدی را خلق خواهند نمود. دراین مقاله ضمن بیان اهمیت و ضرورت توجه به درس هنر به نقش هنر قصه گویی، هنر نقاشی و خوشنویسی، رنگ ها، هنر موسیقی و شعر در توسعه فعالیت های امورتربیتی پرداخته ایم. به طور کلی رویکردهای آموزشی و پرورشی هنر عبارتند از: شناخت ویژگی های روحی و روانی، پرورش تفکر منطقی و تفکر منعطف، پرورش خلاقیت، پرورش حس کنجکاوی و
جستجوگری، پرورش حس زیباشناشی، (انتقال فرهنگ و مفاهیم اجتماعی، ایجاد و پایه ریزی سنت های
فرهنگی) این رویکردها از اهداف بسیار مهم فعالیت های تربیتی هم به شمار می روند.
ملخص الجهاز:
نظر دو معلم آمريکايي (باتلر، روبرت تي، به نقل از سر کار آراني، ١٣٨١، ص ٢٩) قابل توجه است : "براي دانش آموزان آمريکايي چندان مهم نيست که آهنگي را مشترکا بياموزند و آن را اجرا کنند؛ اين در حالي است که ما بدون بهره گيري از موسيقي و هنر نميتوانيم فرهنگ و مفاهيم اجتماعي را به کودکان بياموزيم " در ژاپن برنامه درسي ملي وجود دارد ولي حدود يک سوم از ساعات آموزشي مدارس ابتدايي به مو ضوعات غير آکادميک چون هنر، موسيقي و تربيت بدني، خانه داري و فعاليت هاي ويژه اختصاص دارد.
(جان لنکستر، ١٣٧٧، ص ١٢) جان لنکستر در تأييد نظر خود نقل ميکند که در گزارش بنياد کالوست گلبنگيان تحت عنوان هنر در مدارس اين نکته مورد تأکيد قرار گرفته که جايگاه درس هنر در فلسفه تعليم و تربيت / ١٧٩ آموزش «زيباييشناختي» براي کودکان از اهميت خاصي برخوردار است .
و به اين مسأله اشاره مي کند که هنر در ايجاد و پايه ريزي سنت هاي فرهنگي حائز اهميت است و کودکاني که تجارب خلاقۀ هنري دارند، آن را بهتر درک ميکنند و براي آن ارزش بيشتري قائل هستند.
١٨٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * هنر و تربيت ارائه ي امور پرورشي به مخاطبين ميبايست جذاب باشند منشأ اين جذابيت بعد زيباييشناختي ارائه ي آنهاست ، چنانچه توجه به بعد زيباييشناختي در اجراي امور تربيتي هماهنگ با تحولات و تغييرات اجتماعي و فرهنگي و.
جايگاه درس هنر در فلسفه تعليم و تربيت / ١٨٧ ــ شپرد، آن ، (١٣٨٦)، مباني فلسفۀ هنر، ترجمۀ علي رامين ، چاپ ششم ، تهران : شرکت انتشارات علمي و فرهنگي.