خلاصة:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان جایگاه کار و فناوری اطلاعات در برنامه ریزی درسی تهیه شده
است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات
کاربردی پرداخته شده است. فناوری اطلاعات یکی از پدیده های جدید است که همه جای دنیا را با
ارتباطات تار عنکبوتی و تودرتو و درهم بافته، به هم وصل کرده و به سرعت تمام جوانب زندگی امروزی
از جمله آموزش وپرورش را تحت تاثیر خود قرار داده است. از این روی، آموزش وپرورش باید هرچه
بیشتر و بهتر از این پدیده جهت نیل به آرمان های خود استفاده نماید و از آنجا که آموزش و پرورش از
طریق برنامه ی درسی، رسالت خود را انجام می دهد، برنامه های درسی جهت تحقق این هدف باید کارآیی
و اثربخشی الزم را داشته باشند. برنامه درسی را می توان دستور کار آموزش دانست بکارگیری فناوری
اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی فواید فراوانی به همراه دارد. از جمله اینکه امکان بهره گیری از یک
برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و دانشآموزان فراهم میآورد. این نوع برنامه درسی، بیش از آنکه
بخواهد دانش معینی را به دانش آموزان القاء کند، زمینه ای را فراهم می کند که از طریق آن امکان
شکوفایی قابلیت های فردی دانش آموزان و گسترش تجربه های فردی و مستقل آنها افزایش می یابد.
ملخص الجهاز:
1- information Technology جايگاه کار و فناوري اطلاعات در برنامه ريزي درسي / ١٩١ تاثير فناوري در برنامه درسي عصر حاضر که عصر تغيير از جامعه صنعتي به جامعه فراصنعتي يا جامعه اطلاعاتي لقب گرفته است ، طبيعي است که اطلاعات ، دانش و آگاهي بعنوان اساسيترين دارائيها براي انسان ها و جوامع بشري بحساب آيد (٢٠١٣,Baker.
رويکردهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش امروزه اهميت آموزش و پرورش متناسب با نيازهاي فرد و جامعه ، بيش از همه احساس ميشود زيرا دنيايي که با شبکه هاي اطلاعاتي به هم پيوند خورده ، متقاضي نيروي کاري است که بداند چگونه از فنآوري، به عنوان ابزاري براي افزايش بهره وري و خلاقيت استفاده کند.
فرايند ياددهي و يادگيري در برنامه درسي فرايند ياددهي و يادگيري مهمترين فرايند آموزش و پرورش براي تربيت افراد است که در اين فرايند، فناوري اطلاعات و ارتباطات به سه شکل زير به کار ميرود.
(2014 فناوري اطلاعات در برنامه درسي مکمل نظام آموزشي فناوري اطلاعات به عنوان يک رويکرد نوين ، در نقش مکمل نظام آموزشي، بهبود کيفيت تدريس ، تنوع بخشيدن به شيوه هاي تدريس ، انتقال دانش با استفاده از فناوري چندرسانه اي، فراهم ساختن آموزش مستمر ١٩٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * و خودکار، آموزش مادام العمر و آموزش هميشه در دسترس ، کوتاه نمودن زمان آموزش ، کوتاه کردن دوره تحصيل ، توجه به استعدادهاي فردي، انفرادي کردن آموزش و مقابله با مشکلات آموزش جمعي عمل ميکند (٢٠١٢ .