خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تعدیلی هزینه نمایندگی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها
وحساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.
در این مطالعه داده های مربوط به ١٦٥ شرکت به صورت ترکیبی و برای دوره زمانی ١٣٩٢ تا ١٣٩٧ و با
استفاده از رگرسیون تلفیقی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. در فرضیه پژوهش به بررسی اثر میانجی
جریانات نقدی آزاد به عنوان شاخص هزینههای نمایندگی بر اثر تعدیلی مسئولیت اجتماعی بر ارتباط بین
جریانات نقدی و سرمایه گذاری شرکت ها پرداخته شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد جریانات نقدی
آزاد شرکت ها دارای اثر میانجی مثبت و معناداری بر اثر تعدیلی مسئولیت اجتماعی بر ارتباط بین جریانات
نقدی و سرمایه گذاری شرکتها است. دراینارتباط بایستی اشاره شود که پذیرش و اجرای مسئولیت
اجتماعی شرکت ها موجب محدود شدن جریانات نقدی آزاد در دسترس شرکت ها می شود. بهاینترتیب ،
اثر تعدیلی منفی مسئولیت اجتماعی بر ارتباط بین حساسیت جریانات نقدی- سرمایه گذاری شرکت ها
موجب محدود شدن هزینه های نمایندگی می شود. از دستی دیگر، عملکرد اجتماعی شرکت موجب
دسترسی بالاتر به سرمایه شده و این موضوع نیز منجر به کاهش هزینه های نمایندگی میشود که درنهایت
منجر به تعهد بالاتر ذینفعان شرکت می شود
ملخص الجهاز:
مسئول امور مالي شهرداري آباده طشک چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي نقش تعديلي هزينه نمايندگي بر رابطه بين مسئوليت اجتماعي شرکت ها وحساسيت سرمايه گذاري به جريان نقدي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
به اين ترتيب ، اثر تعديلي منفي مسئوليت اجتماعي بر ارتباط بين حساسيت جريانات نقدي- سرمايه گذاري شرکت ها موجب محدود شدن هزينه هاي نمايندگي ميشود.
از دستي ديگر، عملکرد اجتماعي شرکت موجب دسترسي بالاتر به سرمايه شده و اين موضوع نيز منجر به کاهش هزينه هاي نمايندگي ميشود که درنهايت منجر به تعهد بالاتر ذينفعان شرکت ميشود واژه هاي کليدي: مسوليت پذيري اجتماعي، هزينه نمايندگي، ، حساسيت جريانات نقدي ١- مقدمه تحقيقات تجربي مختلف به بررسي اين مسئله پرداخته اند که به کارگيري فعاليت هاي CSR بر توانايي شرکت براي دسترسي به تامين مالي در بازارهاي سرمايه موثر خواهد بود.
اين نياز صرف نظر از ماهيت فعاليت هاي واحد تجاري و تلقي يا عدم تلقي دارايي نقدي به عنوان محصول واحد تجاري وجود دارد، چرا که عليرغم تفاوت اين واحدها از لحاظ فعاليت هاي اصلي درآمدزا، نيازها به دارايي نقدي عمدتا از دلايل مشابهي ناشي ميشود به عبارت ديگر واحدهاي تجاري جهت هدايت عمليات ، تسويه تعهدات و پرداخت سود سهام تماما به دارايي نقدي نياز دارند در واقع شرکت هايي با محدوديت مالي بيشتر نياز داخلي بيشتري به توليد جريان هاي نقدي بالاتر براي خنثي کردن اثرات تقسيم سود و سرمايه گذاري دارنددارايي نقدي از اين نظر داراي اهميت است که نشان دهنده قدرت خريد عمومي است و در مبادلات اقتصادي به سهولت ميتواند به سازمان ها و يا اشخاص مختلف جهت رفع نيازهاي خاصشان و در تحصيل کالا و خدمات انتقال يابد (اورپورت و زنگ ،٤ ٢٠٠٩).