خلاصة:
رشد سریع فنّاوری در دو دهه اخیر، شیوههای خلاقانه، جدید و بسیاری را برای مربیان در جهت ارائه موثر مواد و محتوای آموزشی به ارمغان آورده است. تا این اواخر، اغلب پیشرفتها (در حوزههای الکترونیک) روی فنّاوری رومیزی۱ متمرکز شده بود، اما اکنون کاربردشان در تربیتبدنی و ورزش مدارس محدود شده است. از سوی دیگر، فنّاوری وایرلس۲، سیستمهای نمایش رایانهای و دستگاههای نمایشگر فعالیتهای جسمانی۳ کمکم به سالنهای ورزشی راه مییابند.
ملخص الجهاز:
آموزش آنلاین (برخط) در تربیتبدنی با بهکارگیری مدلهای ترکیبی و هیبریدی۶ میتواند محتواهای آموزشی مکمل یا ارزشی را بر پایه وب از طریق تکالیف آنلاین، نوشتارهای آنلاین، چتروم و آزمایشها، جلسات توأم با فعالیتهای بدنی و گروههای رودررو را فراهم کند.
دستورالعملهای مناسبسازرهنمود NASPE با توجه به موقعیت علمی و اجراییاش آن است که فنّاوری میتواند موجب افزایش کیفیت آموزش و یادگیری در تربیتبدنی شود.
این مقاله چهار دستورالعمل کلیدی را برای اطمینان از بهکارگیری مناسب و کامل آنها در ارتباط با استاندارد ملی و آموزشی ارائه داده است: اول: فنّاوری آموزشی ابزار اثربخشی آموزشفنّاوری آموزشی یکی از ابزارهایی است که موجب پیشرفت در ارائه محتوای اطلاعاتی برای دانشآموزان میشود.
این فنّاوری صرفاً ابزاری است که مربیان تربیتبدنی باید فقط در ارتباط با آموزش مؤثر از آن بهره گیرند.
بازیهای فعال ویدیویی میتوانند ابزاری برای تولید گزینههای متنوع فعالیتبدنی برای دانشآموزان باشد و بهعنوان یک فعالیت مکمل برای آموزش تناسب اندام در جهت کمک به تحقق اهداف کلی در نظر گرفته شوند.
مانیتورینگ و نظارت بر سطوح فعالیت بدنی دانشآموزان با وسیلهای بهنام قدمشمار یا شمارنده ضربان قلب میتواند دادههای با ارزشی بهدست دهد، اما این دادهها به ما نمیگویند چه سطحی از فعالیت جسمانی لازمه توسعه آمادگی جسمانی و تناسب اندام با هدف کسب سلامتی است.
بنابراین، مربیان ورزش باید هنگام بهکارگیری فنّاوری برای رشد آمادگی جسمانی و تناسب اندام، مؤلفههای آموزشی را دخالت دهند.
بهکارگیری فنّــاوری مناسب در تربیتبدنی میتواند موجب افزایش کیفیت آموزش و یادگیری شود و نقشی مهم در برقراری کیفیت آموزشی تربیت بدنی ایفا کند.