خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی نقش مهارتهای زندگی شهروندان تهرانی بر سواد رسانهای آنان انجام شد. در این تحقیق از نظریههای سواد رسانهای پاتر و مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. روش انجام این تحقیق، روش پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه مهارتهای زندگی ساعتچی و همکاران (1389) و پرسشنامه سواد رسانهای محققساخته بود. جامعه آماری شامل شهروندان شهر تهران بود و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 385 نفر به دست آمد. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که مهارتهای زندگی و مؤلفههای دهگانه آن که شامل مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی، ارتباط مؤثر، مهارت روابط بینفردی، مهارت تصمیمگیری، مهارت توانایی حل مسأله، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر انتقادی و مهارت توانایی مقابله با استرس است بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی تأثیر دارد. همچنین مهارتهای زندگی بر ابعاد سواد رسانهای که شامل بعد شناختی، بعد زیباییشناختی، بعد احساسی و بعد اخلاقی است نیز تأثیر دارد.
This study was conducted to investigate the role of life skills of Tehranian citizens on their media literacy. The study used Potter's media literacy theories and WHO life skills. The method of this research was survey and measurement tools, Saatchi et al. (2010) life skills questionnaire and media literacy questionnaire. Statistical population included the citizens of Tehran and the sample size was 385 using Cochran formula. In this study, multistage cluster sampling was used. Research findings showed that life skills and its ten components including self-awareness, empathy, effective communication, interpersonal skills, decision making, problem solving skills, creative thinking skills, critical thinking skills and ability skills Coping with stress is affecting media literacy of Tehranian citizens. Life skills also influence the dimensions of media literacy, which include the cognitive dimension, the aesthetic dimension, the emotional dimension, and the moral dimension.
ملخص الجهاز:
يافتــه هاي تحقيــق نشــان داد کــه مهارت هاي زندگي و مؤلفه هاي ده گانه آن که شامل مهارت خودآگاهي ، مهـارت همـدلي ، ارتباط مؤثر، مهارت روابط بين فردي ، مهارت تصميم گيري ، مهـارت توانـايي حـل مسـأله ، مهارت تفکر خلاق ، مهارت تفکر انتقادي و مهارت توانايي مقابله با استرس است بر سـواد رسانه اي شهروندان تهراني تأثير دارد.
اين مهارت را مي توان امـروزه يکـي از مهارت هـاي اساسـي در زنـدگي هـر شهروندي دانست ، چراکه در صورت آشنانبودن افـراد بـا سـواد رسـانه اي ، ممکـن است در معرض آسيب هاي فراواني قـرار گيرنـد و ممکـن اسـت سرنوشـت آنـان تحت الشعاع پيام هاي رسانه اي قـرار گيـرد.
هدف اصلي نوشتار حاضر بررسـي سـه مؤلفـه سـواد رسـانه اي ، سـواد اخلاقـي و مسئوليت اجتماعي و ارتباط ميان آنها در کنـار الزامـات عامليـت انسـاني بـه عنوان رسانه در بستر جامعه است ؛ تا بتوان بـا تحليـل منطقـي برخـي از زوايـا، افق هـا و چالش هاي پيشروي اين مفاهيم را نشان داد.
توانايي مقابله با استرس : نمره اي که فرد از پاسخگويي به سؤال هاي مربوط بـه اين مؤلفه (گويه هاي ٤٣-٥٠) در پرسش نامه مهارت هاي زندگي به دست مي آورد.
٠٠١) نشان مي دهد کـه مؤلفـه هاي مهارت هـاي زنـدگي بـر سـواد رسانه اي شهروندان تهراني تأثير معناداري دارد.
بر اين اساس مي توان گفت که مهـارت همـدلي مي تواند سواد رسانه اي را تحت تأثير خود قرار دهد سومين نتيجه تحقيق اين بـود کـه مهـارت ارتبـاط مـؤثر بـر سـواد رسـانه اي شهروندان تهراني تأثير معناداري دارد.