خلاصة:
با توجه به توسعه مدلهای مدیریت نگهداری و تعمیرات در سطح جهانی، ضروري است که سازمانها براي موفقیت به تفاوتهای محیطی بین سازمانهای مختلف توجه کنند و مدل موردنیاز خود را با شرایط خاص حاکم بر سازمان خود متناسب و سازگار سازند. در این تحقیق، توسعه یک مدل اجرایی از مدیریت نگهداری و تعمیرات به کمک نظریه ساختار سازی تفسیری ISM صورت گرفته است. به این منظور، در گام اول عناصر تشکیلدهنده مدل نگهداری و تعمیرات با انجام مطالعات و مصاحبههای قبلی بهدستآمده است. خروجی این مرحله شناسایی پنجاه و شش زیرمولفه، چهارده مؤلفه در قالب شش بعد اصلی می باشد. در گام بعدي بهمنظور برقراري ارتباط و توالی بین ابعاد و مؤلفهها، از روش مدلسازی ساختاري تفسیري بهره گرفتهشده است. در این روش بر اساس نظرات خبرگان و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، ساختار مدل مدیریت نگهداری و تعمیرات استخراج گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که شش بعد اصلی (رهبری، زیرساخت، اصــول و مبـانی، پشتیبـــانی، بهبـود و تعــالی) در هر سازمان فنآور با شرایط سازمان هدف، پایههای بنیادین هر مدل مدیریت نگهداری و تعمیرات را تشکیل میدهد و سایر مؤلفهها و زیرمولفه های مدل مورد تحقیق عملاً از این شش بعد آغاز می شوند و در نهایت منجر به بهبود و تعالی سازمان می گردد.
Considering worldwide development of Maintenance Management models, it is essential for organizations to pay attention to environmental differences among various organizations in order to achieve success and make their required model compatible with specific circumstances of their own organization. In the following research, developing one executive model of maintenance management has occurred applying ISM interpretational structuring theory. In order to achieve this; firstly, the components that have composed maintenance management model have been revealed applying prior studies and interviews. The conclusion of this stage is identifying 56 sub-component and 14 component in the form of 6 essential components. In the next stage, in order to create communication and sequence between the components and constituents, interpretational structuring model has been applied. In the mentioned procedure, the structure of maintenance management has been extracted based on reporters' ideas and performed analysis. The results indicate that six basic components (leadership, foundation, methodologies and foundations, support, improvement and Excellency) constitute fundamental basis of every maintenance management in every organization and other components and sub-components being researched are initiated from these six components and eventually, they would lead to improvement and Excellency of the organization.