خلاصة:
امروزه نقش گردشگری ورزشی به عنوان منبع جدیدی برای ایجاد اشتغال، کسب درآمد، دریافتهای مالیاتی بیشتردر مطالعات متعدد مورد تایید قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر برنامه ریزی راهبردی به منظور توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی مبتنی بر مطالعات اسنادی و میدانی با استفاده از مدل استراتژیک SWOT و درگام بعد راهبردهای ارائه شده با استفاده از روش ماتریس کمی (QSPM) میباشد. نتیجه یافتههای پژوهش نشان میدهد راهبرد تهاجمی (SO) در الویت اول با امتیاز42/3 و راهبرد رقابتی (ST) در الویت دوم با امتیاز 63/2 به عنوان مهمترین راهبردهای گردشگری ورزشی شناخته شدند که میتوان نتیجه گرفت که نقاط قوت و فرصت بیشتری در این زمینه وجود دارد که باید با بهرهگیری از نقاط قوت از فرصتهای موجود نهایت استفاده را کرد.
The role of sport tourism as a new source of employment, income, tax receipts were further confirmed by numerous studies. The aim of this study is strategic planning to develop sports tourism is Lorestan province . The study was descriptive - documentary and field-based analysis using SWOT strategic model and the next step proposed strategies using quantitative matrix (QSPM) is. Results The results show invasive strategy (SO) in first priority with a score of 3/42 and competitive strategy (ST) in the second priority with a score of 2/63 sports tourism were identified as the most important strategies that can be concluded that the there should be more opportunities in this field strengths and utilizes the strengths of the opportunities available to her advantage.
ملخص الجهاز:
برنامه ريزي استراتژيک توسعه گردشگري ورزشي استان لرستان با تاکيد بر مدل هاي کمّي و کيفي سميه تيموري ١*، عبدالامير مجدم 2 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد يادگار امام خميني (ره ) شهرري، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران دانشجوي دکتري جغرافيا و برنامه ريزي شهري، واحد يادگار امام خميني (ره ) شهرري، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٩/٠٣ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/١٢/١٨ 1 چکيده امروزه نقش گردشگري ورزشي به عنوان منبع جديدي براي ايجاد اشتغال ، کسب درآمد، دريافت هاي مالياتي بيشتردر مطالعات متعدد مورد تأييد قرار گرفته است .
نتيجه يافته هاي پژوهش نشان ميدهد راهبرد تهاجمي (SO) در اولويت اول با امتياز ٣/٤٢ و راهبرد رقابتي (ST) در اولويت دوم با امتياز ٢/٦٣ به عنوان مهم ترين راهبردهاي گردشگري ورزشي شناخته شدند، که ميتوان نتيجه گرفت که نقاط قوت و فرصت بيشتري در اين زمينه وجود دارد که بايد با بهره گيري از نقاط قوت از فرصت هاي موجود نهايت استفاده را کرد.
در اين راستا مطالعاتي نيز صورت پذيرفته است که چند نمونه از آن به شرح زير ميباشد: هادياني و همکاران (١٣٩١) در پژوهشي تحت عنوان «برنامه ريزي راهبردي توسعه گردشگري براساس تحليل مدل سوات » نشان دادند که از ميان راهبردهاي قابل قبول در گردشگري شهر شيراز راهبرد محافظه کارانه اولويت اول و راهبرد تهاجمي اولويت دوم را به خود اختصاص دادند که در ميان راهبردها روش هاي نوين تبليغات و بازاريابي گردشگري موجب افزايش آگاهي شهروندان ميشود و در راهبرد دوم ارائه خدمات و امکانات در کنار جاذبه ها براي جلب گردشگران در سطح ملي و بين المللي ميتواند موثر باشد.