خلاصة:
در این مقاله مسئله زمانبندی ماشین پردازنده انباشته با فرض وجود کارهایی با اندازه غیریکسان و با هدف حداقلکردن زمان انجام کل کارها (Cmax) بررسی شده است. هدف این مقاله، حل مسئله مدنظر با بهرهگیری از حدود پایین قوی و با استفاده از الگوریتم شاخه و کران حد، یکی از روشهای حل دقیق، است. در این الگوریتم از دو روش جدید بهنامهای و برای تولید حد پایین استفاده و نتایج با حد پایین موجود در ادبیات بهنام مقایسه شده است. برای ارزیابی عملکرد روش ارائهشده، دستهای از نمونه مسائل بهصورت تصادفی تولید و روش شاخه و حد با حدود پایین متفاوت روی این مسائل آزمایش شده است. نتایج محاسبات نشان میدهد در الگوریتم شاخه و کران وقتی اندازه کارها نسبت به ظرفیت ماشین بزرگ باشد، حد پایین بهترین عملکرد را دارد و زمانیکه اندازه کارها نسبت به ظرفیت ماشین کوچک باشد (حداکثر بهاندازه G نصف ظرفیت ماشین)، الگوریتم با حد پایین عملکرد بهتری دارد. همچنین زمانیکه اندازه کارها متوسط باشد، بهترین عملکرد را دارد.
In this paper, the problem of scheduling jobs with non-identical sizes has been studied on a single-batch processing machine, in order to minimize the makespan. Using new lower bounds, a branch and bound algorithm has been proposed to solve the problem. In this algorithm, two new methods have been used to generate lower bounds and results have been compared with the existing lower bound in literature. In order to evaluate the performance of the proposed method, test problems have been randomly generated and branch and bound algorithm has been tested with different lower bounds on these cases. Findings indicated that when the size of the jobs is large compared to the capacity of the machine, the branch and bound algorithm with the new lower bound has the best performance. When the size of the jobs is small compared to the capacity of the machine (up to half the capacity of the machine), the algorithm with existing lower bound has better performance. In addition, when the size of the jobs is neither large nor small, the lower bounds provide the best performance.
Introduction
Based on predictions, services are a key component of the growth of the global economy in future (Arnold et al. 2011). Acording to Jane and Kumar (2012), services play a critical role in a supply chain. Also, according to Wang et al. (2015), a "product" or "service" must exist in each supply chain which is produced by the upstream sectors and delivered to downstream. Recently due to increasing customer expectations, companies’ competition has been replaced by the supply chains competition and as a result, competition has been increased in the simultaneous supply of products and services. This has led to challenges in integrating companies and in coordinating the materials, information and financial flow that were previously overlooked. Accordingly, a new managerial philosophy has been developed known as Product-Service Supply Chain (PSSC) (Stanley & Wisner, 2002). This study seeks to develop a performance evaluation model for the product-service supply chain in the home appliance industry, which is finally solved using Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS).
Design/Approach
In this paper, performance evaluation constructs and criteria of service supply chain are identified by reviewing the literature and exploratory and confirmatory factor analysis and then, the performance evaluation of service supply chains in Iran's home appliance industry has been performed using these constructs, criteria and ANFIS. Findings and
Discussion
Based on the findings, ten main extracted constructs can be suggested for the performance evaluation of the supply chain. They include "Operational Performance (OP)", "Strategic Performance (SP)", "Financial Performance (FP)", "Performance of Information and Communication Technology (PICT)", “Return Performance” (REP), “Risk Performance (RIP)”, “Logistic Performance (LP)”, “Market Performance (MP)”, “Internal Structure Performance (PIS)” and “Growth and Innovation Performance (PGI)”, among which, the Strategic Performance (SP) and Return Performance (REP) are the most important and the least important constructs, respectively.
Conclusions
Based on the findings, the following practical recommendations are suggested to the companies: Enhancing the demand forecasts performance and utilizing more appropriate methods and software to improve forecasts in demand and order management areas. Improving the return management status by increased attention and more investment in return management processes. Effective investment in service development management to enhance the R&D services performance. Utilizing risk management approaches and methods to identify and take preventive actions on the risks in the companies’ service supply chain.
ملخص الجهاز:
ir در این مقاله مسئلۀ زمانبندی ماشین پردازندۀ انباشته با فرض وجود کارهایی با اندازۀ غیریکسان و با هدف حداقلکردن زمان انجام کل کارها (Cmax) بررسی شده است.
دوپونت و فیلپو(2002) مسئلۀ زمانبندی یک ماشین پردازندۀ انباشته با کارهایی با اندازۀ غیریکسان را مطالعه کردهاند و برای این مسئله یک الگوریتم شاخه و حد ارائه دادهاند.
ملوک و همکارانش(2004) برای مسئلۀ حداقلکردن روی یک ماشین پردازندۀ انباشته با فرض اینکه که زمان پردازش و اندازۀ کارهای مختلف متفاوت است، الگوریتم شبیهسازی تبرید را استفاده کردهاند.
زو و همکاران (2012) مسئلۀ حداقلکردن را با فرض وجود زمانهای ورود پویا برای کارها با اندازۀ غیریکسان روی یک ماشین پردازندۀ انباشته در نظر گرفتهاند و یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط و یک حد پایین معتبر برای این مسئله پیشنهاد دادهاند.
همچنین باتوجهبه اهمیت این مسائل در حوزۀ صنعت و صرفهجویی هزینهای که درنتیجۀ بهینهسازی زمانبندی عملیات تولید دستیافتنی است، نتیجه میشود توسعۀ روشهای حل دقیق مانند روش شاخه و حد برای اینگونه مسائل اهمیت زیادی دارد؛ ازاینرو هدف این پژوهش ارائۀ روش شاخه و حد کارا با استفاده از حدود پایین و حدود بالا روی مقدار بهینۀ تابع هدف در مسئلۀ زمانبندی ماشینهای پردازش انباشته با وجود کارهای با اندازۀ غیریکسان است.
حدود بالا و پایین در این بخش روشهای تولید حد پایین و بالای موجود برای مسئلۀ زمانبندی یک ماشین پردازندۀ انباشته با فرض وجود کارهایی با اندازۀ غیریکسان بررسی میشود و در بخش بعد در بدنۀ روش شاخه و حد به کار گرفته میشود.