خلاصة:
دانشگاه، به عنوان یکی از مهمترین نهادهای آموزشی کشور، مولد فرهنگ در جامعه است. فهم درست از فرهنگ و بازتولید آن به عناصر قابل قبول جامعه، دانشجو را به عنوان یکی از کنشگران اصلی مواجهه فرهنگ غنی اسلامیـایرانی در مقابل فرهنگ غرب قرار داده است و در این رویارویی، می بایست نسبت به حل تعارض های موجود در دو فرهنگ انتخاب درستی داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف شناخت علل تعارضهای فرهنگی ایجاد شده در دانشجویان با روش کیفی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) انجام شده است. روش بهکاررفته در این مقاله، روش تحلیل مفهومی و قیاسی بوده و دراینراستا، با 15 نفر از دانشجویان این دانشگاه، مصاحبه عمیق تا حد اشباع اطلاعات انجام شده است. افزونبراین، بهمنظور کامل کردن دادهها و رسیدن به اهداف پژوهش، با 7 نفر از نخبگان و استادان دانشگاه نیز مصاحبه شده است. نتیجۀ این مصاحبهها پس از قیاس با دادههای پژوهشهای گوناگون دیگر در این زمینه، در قالب 8 علت اصلی تعارض فرهنگی در دانشجویان و 6 راهحل رویارویی با این تعارضها (پیشنهاد) ارائه شده است.
Universities, as the most important educational institutions in any country, are the culture builders and developers in each society. Correct understanding of culture and the ability to reproduce it into acceptable elements of the society have made the students as the main actors of the confrontation between the rich Islamic-Iranian culture and Western culture and in this conflict students are expected to choose the right path to resolve the conflict between these two cultures. The present study was conducted with a qualitative method in Imam Khomeini International University so as to identify the causes of the cultural conflicts created in the university students. The method used in this paper was conceptual and deductive analysis in which 15 students of this university were interviewed in full details so that they might respond the questions with enough information. In addition, seven university elites and professors were interviewed to complete the data and achieve the research objectives. After comparison of the results of these interviews with data from some other studies in this field, the outcomes were presented in the form of 8 main causes of cultural conflict in students and 6 (suggested) solutions to settle these conflicts.
ملخص الجهاز:
درواقع ، دانشجويان در جامعه ، عامل و مولد فرهنگ هستند، به همين علت عوامـل مختلفي ار جمله ، جوان بودن دانشجويان ، تأثيرهاي رسانه اي مدرنيتـه ، و از دسـت رفتن ايمان به قطعيت و جاودانگي امور (نظريه هاي گفتماني يا پسـت مدرنيسـتي )، سبب شکل گيري هويتي پيونـدي ، متشـکل از عناصـر گونـاگوني از گفتمـان هـاي مختلف سنت (مانند مذهب )، مدرنيته (مانند ملي گرايـي)، و پسـت مدرنيتـه (ماننـد سبک زندگي ) و درنتيجه تفاوت قابل توجه دانشجويان با ساير افـراد جامعـه شـده است (صديق سروستاني ، ١٣٨٨: ٤).
به اين ترتيب ، هر فرهنگ ارزنده اي، هـزاران و ميليون ها خدمتگزار ناشناس داشته است کـه بـراي تقويـت عشـق بـه خـوبي و زيبايي و پيشرفت در گمنامي تلاش کرده اند؛ بنابراين ، در يک تعريف کلي ميتوان فرهنگ را مجموعه اي از باورها و مفروضه هاي اساسي، ارزش ها، آداب و الگوهاي رفتاري ريشه دار و ديرپا و نمادها و مصنوعاتي به شمار آورد که ادراکها، رفتـار، و مناسبات جامعه را جهت و شکل ميدهند و هويت آن را ميسازند.
افـزون بـراين ، نکتـه اي کـه در تبـادل فرهنگي بايد به خاطر داشت ، اين است که تبادل فرهنگي بـا تکيـه بـر نقـاط قـوت فرهنـگ هـا رخ مـيدهـد و رونـدي آگاهانـه دارد (توليـت ، ١٣٨٢: ١١٥) در ايـن پژوهش ، مشخص شد که عناصر مهم فرهنگ ايرانيـاسلامي که ميتوان با تکيه بـر آن ها در مقابل فرهنگ هاي بيگانه مقاومت کرد، براي افراد کاملا مشخص نيسـت و گويي آن ها از فرهنگ خودي، شناختي نداشـته و درنتيجـه ، مشـکلات فراوانـي در هماهنگ سازي آن با وضعيت خود دارند.