خلاصة:
تعتبر العنایة بالحاجات النفسیة لدی المتعلّمین من أهمّ القضایا التی یهتمّ بها المدرّسون فی مجال تعلیم اللغات الأجنبیة؛ بحیث یجب أن یکون المدرّس علی إلمام وافٍ بخصائص النموّ الفردیة ودوافع الطلبة بالإضافة إلی تمکّنه من ظرائف اللغة الأجنبیة ومناهج التعلیم المستحدثة. بناءً علی ذلک، یعالج هذا البحث دوافع الطلبة ومدی جودة المتغیرّات المشار إلیها مرتکزاً علی المنهج المسحی-التحلیلی من خلال معالجة عدة متغیّرات وهی: مدی دوافع ورغبات الطلبة فی تعلّم العربیة، والأنشطة الجماعیة بینهم أثناء التعلّم، والمرافق التعلیمیة والمحتوی الدارسی. فتکوّنت عینة الدراسة من 100 دارساً من طلبة مرحلة الإجازة الدارسین فی فرع اللغة العربیة وآدابها بجامعة یزد الإیرانیة. أعدّ الباحثون استبانة اُستخدمت کأداة الدراسة بعد التأکّد من صدقها وثباتها ثمّ تم تحلیل البیانات المستخرجة من وجهات نظر الطلبة. تشیر نتائج الدراسة إلی أنّه لیس هناک موقف إیجابی ملفت لدی عیّنة الدراسة من حیث رغباتهم فی فرع اللغة العربیة باعتبارها لغة ثانیة کما أنّ یجدر الترکیز علی الأنشطة الصفّیة الجماعیّة، وتعزیز الدوافع وإعداد مرافق تعلیمیة ومحتویات دراسیة أکثر تلاؤماً مع نفسیّات المتعلّمین.
امــروزه بــرای آمــوزش زبــان دوم ، توجــه بــه نیازهــای روحــی فراگیرنــدگان ، یکــی از مهم تریــن مسـائلی اسـت کـه در کانـون توجـه مدرسـین ایـن حـوزه قرارگرفتـه اسـت ؛ بدیـن معنـی کـه مـدرس بــرای کســب موفقیــت در آمــوزش زبــان دوم ، عــلاوه بــر داشــتن اطلاعــات کافــی از زبــان دوم و ظرفیت هـای آن زبـان و همچنیـن روش هـای نویـن آموزشـی ، بایـد نسـبت بـه ویژگی هـای روحـی فراگیـران و انگیزه هـای آنـان آشـنایی کامـل داشـته باشـد. ایـن پژوهـش بـه شـیوه توصیفی -پیمایشـی بــه بررســی عواملــی نظیــر میــزان علاقــه دانشــجو، کیفیــت ایجــاد انگیــزة در دانشــجو، گروه بنــدی و کار گروهـی دانشـجویان ، امکانـات آموزشـی و محتـوای آموزشـی میپـردازد. نمونـۀ آمـاری ایـن پژوهـش ، کلیـۀ دانشـجویان کارشناسـی رشـتۀ زبـان و ادبیـات عربـی در دانشـکدة زبان هـای خارجـی دانشـگاه یـزد بـوده و تعـداد نمونـه بـرای گـردآوری داده هـای ایـن پژوهـش شـامل صـد نفـر اسـت .
ازایـن رو پژوهشـگران بـا تدویـن یـک پرسشـنامه بـه عنـوان ابـزار پژوهـش ، پـس از کسـب اطمینـان از روایـی و پایایـی آن بـه تحلیـل و بررسـی داده هـای آمـاری مسـتخرج از دیدگاه هـای دانشـجویان پرداختنـد. یافته هـای پژوهـش نشـان می دهـد میـزان علاقـۀ دانشـجویان نسـبت بـه رشـتۀ عربـی از سـطح مطلوبـی برخـوردار اسـت ؛ امـا بایـد بـر کار گروهـی ، تقویـت انگیـزه و تنظیـم محتـوای درسـی متناسـب بـا روحیـات فراگیـران ، تمرکـز بیشـتری شـود.
Nowadays, it is of great importance for second language teachers to pay attention to the psychological needs of learners. That is to say, in order to succeed in teaching a second language, the instructor should not only have a sufficient knowledge of that language and skills in new teaching methods but also be fully familiar with the developmental characteristics and the psychological needs of learners. Through a descriptive-survey method, this study aims to investigate the problems of Arabic language learning for Persian language students by examining such factors as the degree of the students’ interest, ways of motivating them, grouping and team work of students, educational facilities and educational content. Then, certain solutions are provided to these problems. The participants consisted of 100 undergraduate students of Arabic language and literature at the Faculty of Foreign Languages at Yazd University. The data were collected through an author-made questionnaire the reliability and validity of which was already tested. EXCEL software was used to analyze the data. The findings of the study showed that the students’ interest in Arabic is acceptable, but more attention should be paid to teamwork, motivation, and content preparation in accordance with the learner’s moods.