خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سرمایه روان شناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان با نقش میانجی هوش فرهنگی بود. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 8727 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه استاندارد سرمایه روان شناختی با 24 سوال، پرسشنامه استاندارد فرسودگی تحصیلی با 15 سوال و پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی در قالب 19 سوال استفاده شد. روایی محتوایی و سازه پرسشنامهها تایید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سرمایه روانشناختی 93/0، هوش فرهنگی 90/0 و فرسودگی تحصیلی 95/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای Spss، آموس و لیزرل در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد میانگین هر یک از مولفههای سرمایه روانشناختی و هوش فرهنگی از میانگین فرضی بیشتر و میانگین هر یک از مولفههای فرسودگی تحصیلی دانشجویان از میانگین فرضی، کمتر بود. ضریب همبستگی نشان داد سرمایه روان شناختی به میزان 60/0 و هوش فرهنگی به میزان 31/0 بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان، تاثیر منفی و معنادار دارند. ضرایب رگرسیون نشان داد فقط سرمایه روان شناختی، قابلیت پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان را دارد.
The purpose of this research was the effect of psychological capital on academic burnout in students at University of Kashan: the mediator role of cultural intelligence. Research type in terms of purpose was applied and in terms of was descriptive correlative. The statistical population consisted all of students in University of Kashan in academic years 2018-2019 (N=8727) that by using Cochran Formula and strafied randomized sampling 240 ones were chosen as sample. To gathering data’s used from standard psychological capital questionnaire with 24 items, standard academic burnout with 15 items and standard cultural intelligence with 19 items. Questionnaires construction & content validity confirmed. Through Cronbach alpha coefficient, questionnaires reliability were estimated equal to 0.93 for psychological capital, 0.90 for cultural intelligence and 0.95 for academic burnout. Data’s analysis done in two level descriptive & inferential statistics through Spss, Lisrel & Amos software’s. Finding showed mean of variables and components of psychological capital and cultural intelligence were higher than average and mean of components of academic burnout was lower than average. Correlation coefficient showed psychological capital (r=0.60) and cultural intelligence (r=0.31) have significant & negative effect on academic burnout in students. Regression coefficient showed only psychological capital have predictability academic burnout in students.
ملخص الجهاز:
اثرسرمايۀروان شناختيبرفرسودگيتحصيليدانشجويان دانشگاه کاشان :نقش ميانجيهوش فرهنگي 1 حميدرحيمي 2 مائده حلوايي چکيده هدف تحقيق حاضر، بررسي اثر سرمايۀ روان شناختي بر فرسودگي تحصيلي دانشجويان دانشـگاه کاشان با نقش ميانجي هوش فرهنگي بود.
Analysis path coefficients showed standard direct, indirect & total effect psychological capital and cultural intelligence on academic burnout was negative & significant and mediating role of cultural intelligence in this relationship confirmed.
Key words: Psychological Capital, Academic Burnout, Cultural Intelligence, Student, University مقدمه فرسودگي تحصيلي يکي از مسائل گريبان گيـر سيسـتم آموزشـي در همـۀ مقـاطع تحصـيلي است که موجب هدر رفتن نيروي انساني و هزينه ها مـيشـود.
کمال پور و همکاران (١٣٩٥) دريافتنـد رابطـۀ معنـاداري بـين تـاب آوري و فرسودگي تحصيلي دانشجويان رشتۀ پرستاري دانشگاه علوم پزشکي کرمان وجود داشـت ؛ به طوري که افرادي که تاب آوري بالاتري داشـتند فرسـودگي تحصـيلي کمتـري در آن هـا مشـاهده شـد.
چارچوب نظري و پژوهش هاي صورت گرفته نشان مـيدهـد تـلاش نظـري منسـجم و پژوهش هاي تجربي نسبتا مناسبي براي فهم مسئلۀ فرسودگي تحصيلي بـا اسـتفاده از متغيرهـاي مختلف صورت گرفته است ، امـا بيشـتر پـژوهش هـا در تبيـين فرسـودگي تحصـيلي بـه مقولـۀ سرمايۀ روان شناختي توجه داشته اند و کمتر به نقش هوش فرهنگي در کنار اين متغيرهـا توجـه داشته يا اصلا توجه نداشته اند.
يافته ها نشان ميدهد ميانگين هر يک از مؤلفه هاي فرسودگي تحصـيلي دانشـجويان از ميانگين فرضي کمتر است و فرضيه پژوهش مبني بر مطلوب بودن هر يک از مؤلفه هـا در بـين دانشجويان دانشگاه کاشان تأييد ميشود.
The prediction of academic procrastination based on emotional intelligence with mediating role of psychological capital in medical sciences students.