خلاصة:
ادبیات کودک و نوجوان ادبیاتی است متنوع و از دیدگاههای مختلف قابل بررسی. لذا هدف پژوهش حاضر مطالعهی شخصیت و شخصیتپردازی در داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی بر مبنای نظریهی شخصیت در اندیشهی کارن هورنای است. این مطالعه به لحاظ روششناسی، کیفی است. جامعهی پژوهش حاضر شامل داستانهای کودکان و نوجوانان از هوشنگ مرادی کرمانی گزینش وتحلیل شد. از میان داستانهای این نویسنده، داستانهایی انتخاب شده است که شخصیتهای آنها را بتوان با نظریهی کارن هورنای تحلیل روان شناختی کرد. نتایج بررسیها نشان میدهد که تضاد اساسی موجود در شخصیتها باعث شده است که آنها به سه تیپ مهرطلب، برتری طلب و انزوا طلب، بگروند. تمام تیپهای شخصیتی، برای رهایی از رنج وآزار عصبی، به خود آرمانی، متوسل شدهاند و در برخورد با دیگران عمدا یا به صورت ناخودآگاه ماسک به صورت میزنند و احساس میکنندکه خود حقیقی را از دیگران پنهان کردهاند. در تمام شخصیتهای داستانها، اضطراب بنیادی به عنوان اساسیترین اصل در نظریهی هورنای قابلمشاهده است، اضطرابی که از خانواده، محیط و اجتماع نشات میگرفت و در دوران طفولیت برکودک تحمیل شده است و به یک رفتارعصبی مخرب، تبدیل شده است.
Children's and adolescent literature is diverse and can be examined from different perspectives. Therefore, the purpose of the present study is to study personality and characterization in the stories of Houshang Moradi Kermani based on the theory of personality in Karen Hornai's thought. The study is methodologically qualitative. The study population included stories of children and adolescents selected and analyzed by Houshang Moradi Kermani. Among the author's stories, there are a selection of stories whose characters can be compared to Karen Horney's theory of psychological analysis. The results show that the fundamental antagonism of the characters has led them to fall into three types of secrets, supremacy and isolationism. All personality types have resorted to idealism to relieve suffering and neurotic abuse, masking themselves deliberately or unconsciously with others and feeling that they have concealed the true self from others. In all of the characters in the stories, fundamental anxiety is seen as the most fundamental principle in Horny's theory, an anxiety that originated in the family, environment, and society and was imposed during childhood and turned into destructive neurotic behavior.