خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی این است که آیا اعتماد به نفس حسابرس با خرید اظهارنظر حسابرس در ارتباط
است؟ داده های پژوهش از تعداد ٩٤ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای ١٣٩١
تا ١٣٩٧ بدست آمده است. در این پژوهش از طریق ١ فرضیه رابطه بین اعتماد به نفس حسابرسان با خرید
اظهارنظر حسابرسی بررسی گردید. نتایج آزمون فرضیهی پژوهش حاکی از آن است که بین اعتماد به
نفس حسابرسان با خرید اظهارنظر حسابرسی رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته است.
ملخص الجهاز:
ايران چکيده هدف اين تحقيق بررسي اين است که آيا اعتماد به نفس حسابرس با خريد اظهارنظر حسابرس در ارتباط است ؟ داده هاي پژوهش از تعداد ٩٤ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بين سال هاي ١٣٩١ تا ١٣٩٧ بدست آمده است .
جدول شماره ١: جدول نمونه شرح تعداد تعداد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا پايان سال ١٣٩٧ ٤٣٠ (-) شرکت هايي که تغيير فعاليت يا تغيير سال مالي داده اند (٢٤) (-) مالي، سرمايه گذاري، واسطه گري (54) (-) شرکت هاي حذف شده از بورس (توقف نماد) (125) (-) تعداد شرکت هايي که اطلاعات آن ها در دسترس نبوده است (١٣٣) تعداد شرکت هاي مورد مطالعه 94 مدل آزمون فرضيه مدل رگرسيوني فرضيه پژوهش oPSHit=αo+ α1Audit0trnureit+ α2Audit0Conit+ α4SiZEit+ α5LEVit + α6RoAit+ + α7Growth Salesit+εit که در اين مدل ، متغيرهاي تحقيق به شرح زير ميباشد: متغيرهاي وابسته : opsh = خريد اظهارنظر: اگر شرکت صورت هاي مالي سال قبل را تجديد ارائه کرده باشد و حسابرس خود را در سال مورد بررسي تغيير نداده باشد، و يا به حسابرس با کيفيت پايينتر تغيير داده باشد، عدد يک در غير اينصورت عدد صفر؛ متغيرهاي مستقل : Audit con اعتماد بنفس حسابرسان برابر است با اندازه امضاي حسابرسان بدين معني که هرچقدر امضاي حسابرسان بزرگتر فرض بر اين است که اعتماد بنفس بيشتري دارند، به عبارتي اگر امضاي حسابرس بزرگ باشد عدد يک در غير اينصورت صفر.