خلاصة:
هدف: بسیاری از شکستهای یادگیری به علت نداشتن تواناییهای هوشی، خلاقیت و قدرت تجسم در یادگیرندگان است. آموزش معنایی - نمادی یکی از راهبردهای شناختی است که میتواند بر تواناییهای شناختی تأثیر داشته باشد. هدف از این پژوهش،بررسی میزان تأثیر آموزش معنایی - نمادی بر قدرت تجسمی و هوش شناختی دانشجویان بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بود. دانشجویانی که در دروس ترسیمی نمرات کمی داشتند بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر ) تقسیم شدند. گروه آزمایشی بهمدت 8 جلسه مورد آموزش معنایی-نمادی قرار گرفت. ابزارهای اصلی جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامههای قدرت تجسم و خلاقیت عابدی بود. یافتهها: جهت تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبه پیشفرضها و از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و دو متغیره MANCOVA استفاده شد، نتایج نشان داد که آموزش مدل معنایی-نمادی بر قدرت تجسم دانشجویان مؤثر بوده است ولی بر هوش شناختی دانشجویان تأثیری نداشته است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مدل معنایی-نمادی در افزایش قدرت تجسم دانشجویان معماری تأثیر دارد و در نتیجه به ارتقای سطح کیفی دانشجویان معماری در قدرت ترسیم و طراحی کمک میکند. ولی بر میزان هوش دانشجویان مؤثر نبوده است.
Objective: Most of the learning problems is reason of intelligence, creativity and visual disabilities in students. Semantic-symbolic instruction is one of the cignition strategies that can influence on cognition ability. Objective of this study was the effectiveness of semantic – symbolic model on increasing power of drawing and cognitive intelligence of Architecture students. Method: The Method of the reseacha quasi- experimental design with pre- test, post-test and Follow up with the control group, respectively. The population was all students from Azad Islamic University of Hamedan in Architecture course. Test creativity Inventory and visual test is used. The students with low number in drawing funtional randomly (15 person in each group) assigned to the experimental group and control group. Results: Used experimental methods After Group of Eight meeting them and also used from Kolmograf- Smeirnof test and Leven test for preassumption calculation and for Hypothesis analysis from MANOVA. Results showed that Cognitive strategies have been effective in increasing visual power and there are significant differences between the two groups but on intelligence don’t influence on intelligence. Conclusion: Results of this research indicated the importance of learning based on semantic- symbolic model on power of drawing and cognitive intelligence in geometric visualization of Architecture students and in addition can help to this students in designing and drawing. But isnot influenced on intelligence.
ملخص الجهاز:
بررسي تأثيرمدل معنايي-نمادي بر افزايش قدرت تجسم و هوش شناختي دانشجويان معماري The Effectiveness of Semantic – Symbolic Model on Increasing Power of Visualization and Cognitive Intelligence of Architecture Students فرهاد کاروان ١، غلامرضا طليسچي ٢*، طاهره حق طلب ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠١/٢٨ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٦/٠٣ چکيده هدف : بسياري از شکست هاي يادگيري به علت نداشتن تواناييهاي هوشي، خلاقيت و قدرت تجسم در يادگيرندگان است .
يافته ها: جهت تحليل داده ها از آزمون کلموگراف اسميرونف و آزمون لون براي محاسبه پيش فرض ها و از آزمون تحليل کوواريانس چند متغيره و دو متغيره MANCOVA استفاده شد، نتايج نشان داد که آموزش مدل معنايي-نمادي بر قدرت تجسم دانشجويان مؤثر بوده است ولي بر هوش شناختي دانشجويان تأثيري نداشته است .
مقايسه عملکرد دختران و پسران در خرده آزمون هاي ساختار هوش ميکر و اعتباريابي اين مجموعه آزمون ها موردمطالعه قرار گرفته ، يافته ها نشان داد که تفاوت معنيداري ميان پسران و دختران در خرده آزمون هاي ميکر مثل متغيرهاي شناخت نظم تصويري، روابط نمادي، واحدهاي تصويري ، حافظه بينايي وجود دارد و نيز مشخص شد که مداخله آموزشي به روش ميکر (مدل معنايي-نمادي)به افزايش نمرات دانش آموزان گروه آزمايشي در آزمون تصوير و معنا منجر ميشود.
با توجه به وجود پيش فرض هاي موردنياز براي اجراي تحليل کوواريانس ، با استفاده از اين آزمون آموزش روش معنايي - نمادي بر هوش شناختي و تجسم فضايي بررسي ميشود.