خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای معلم اثربخش تربیتبدنی و ارزیابی وضعیت آن در مدارس شهر زنجان بود. این پژوهش ازنوع مطالعات توصیفی-پیمایشی محسوب میشود. جامعة آماری 220 نفر از معلمان تربیتبدنی شهر زنجان در سال تحصیلی 1397-1396 بودند و نمونة موردنظر با استفاده از جدول مورگان، 136 نفر برآورد شد. نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و بهصورت تصادفی انتخاب شد که 69 معلم مرد و 67 معلم زن بودند. ابزار پژوهش پرسشنامة پژوهشگرساختهای حاوی 59 گویه در هشت مؤلفه بود که پایایی آن ازطریق ضریب آلفای کرونباخ 97% بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل آماری از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، تی تکنمونهای، تی مستقل، تحلیل واریانس (آنوا) و آزمون فریدمن) استفاده شد. با توجه به معناداربودن آزمون تی در سطح (0.05≥p )، میانگین حاکی از آن بود که اثربخشی معلمان تربیتبدنی شهر زنجان درحد مطلوب قرار داشت و در سطح مؤلفههای بهدستآمده «ویژگیهای علمی و تخصصی»، «مهارت تدریس» و «مهارت ارزشیابی»، نسبتاً مطلوب و سایر مؤلفهها در سطح مطلوب بودند. با توجه به نتایج پژوهش، بهنظر میرسد وضعیت اثربخشی معلمان تربیتبدنی شهر زنجان رضایتبخش است، اما میتوان آن را ازطریق افزایش سطح مطالعه در زمینة تخصصی، کسب مهارت مدیریت و رهبری کلاس درس، استفاده از ارزشیابی هماهنگ و غیره به سطحی بالاتر ارتقا داد.
The purpose of this study was to identify the components of an effective physical education teacher and assess its status in Zanjan schools, which is a descriptive-survey method. The statistical population consisted 220 physical education teachers in Zanjan city in 1396 – 1397 year and the sample were selected 136 teachers using Morgan table. Accordingly, the research sample was selected using stratified sampling method and randomly selected from 69 male and 67 female teachers. The research instrument was a researcher-made questionnaire containing 59 items in 8 components, whose reliability was 97% by Cronbach's alpha coefficient. For statistical analysis, descriptive statistics and inferential statistics Kolmogorov-Smirnov test, one-sample T test, independent-sample T test, analysis of variance (ANOVA) and Friedman test. The results showed that considering the significance of one-sample T test at the level (P≤0.05), the observed mean score indicated that the effectiveness of physical education teachers in Zanjan was at the optimum level and at the level of the components obtained "features Scientific and specialized "," teaching skills "and" evaluation skills ", relatively desirable and other components were at the optimal level. Regarding the results of the research, it seems that the effectiveness of physical education teachers in Zanjan is satisfactory, but it can be promoted to a higher level by increasing the level of study in the field of expertise, acquiring classroom management and leadership skills, using coordinated evaluation, and so on.
ملخص الجهاز:
با توجه به نتایج پژوهش، بهنظر میرسد وضعیت اثربخشی معلمان تربیتبدنی شهر زنجان رضایتبخش است، اما میتوان آن را ازطریق افزایش سطح مطالعه در زمینة تخصصی، کسب مهارت مدیریت و رهبری کلاس درس، استفاده از ارزشیابی هماهنگ و غیره به سطحی بالاتر ارتقا داد.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بهجز مؤلفههای ویژگیهای علمی و تخصصی، مهارتهای تدریس و ارزشیابی، سایر مؤلفهها از وضعیت مطلوب برخوردارند و سهم بسزایی در اثربخشی معلمان تربیتبدنی شهر زنجان دارند.
Designing the professional qualification model for physical education teachers of Iran [doctoral dissertation].
Regression analysis of job satisfaction and organizational commitment with the effectiveness of physical education teachers in Tehran's provinces.
Modeling and validation of elementary teacher effective elements components in order to provide a conceptual framework for education curriculum [Master's Thesis].
Determination and evaluation of professional and specialized competencies of physical education teachers in elementary school in Tehran [Master's Thesis].
Teacher effectiveness: A review of the international literature and its relevance for improving education in Latin America.
استناد به مقاله به تصویر صفحه مراجعه شود Identifying Components of Effective Physical Education Teacher and Assessing Its Status in Zanjan Schools P.
The faculty of Farhangian University Received: 2019/03/03 Accepted: 2020/02/17 Abstract The purpose of this study was to identify the components of an effective physical education teacher and assess its status in Zanjan schools, which is a descriptive-survey method.
Keywords: Effective Teacher Components, Physical Education Teacher, Evaluation.